تحریف حکایت بیست و یک باب دوم در احسان بوستان سعدی

به نام خداوند رحمتگر مهربان

🔹خلاصه مقاله

در این مقاله بیان شده که در حکایت ۲۱ باب دوم در احسان بوستان سعدی که درباره اسیر شدن دختر حاتم طائی است، کشتن اسیران تحریف شده است. در این نوشته برای توضیح بهتر مطالب از کلمات برخی کتاب‌ها و شعرها کمک گرفته شده است. این مقاله بخشی از مجموعه‌ای بزرگ‌تر با عنوان «اگر خشمت را کنترل کنی عصای دستت می شود» است که در آن دلیل انتخاب کتاب‌ها و اشعار به تفصیل بیان شده است.

📑فهرست مطالب

اسارت دختر حاتم

در قصیده ۱ عراقی کلمه حمید الدین و در برگ ۳۱۹ کتاب پله پله تا ملاقات خدا نوشته عبدالحسین زرین‌کوب کلمه بلخ و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه حاشیه وجود دارد. در حاشیه زیر از سید رضا نوعی ( حکیم ) عدد ۱۹۳ ذکر شده است. ارقام عددهای ۱۹۳ و ۳۱۹ مشترک هستند. این حاشیه مربوط به شعر ۵ اسرار خودی اقبال لاهوری با عنوان «در بیان اینکه خودی از عشق و محبت استحکام می پذیرد» در سایت گنجور است. [10] در این حاشیه مورد شماره ۵ بیان می‌کند: «سعدی نیز جریان مزبور ( اسارت دختر حاتم ) را به شکل دیگری نقل کرده که نکاتی غیر قابل قبول در آن است ، و آن بد رفتاری مسلمان با اسرا و قتلِ عام آنان می باشد ، که این امر هرگز با واقعیت تطبیق نمی کند ، پیامبر (ص) هرگز اجازه ظلم به اسرا را نمی داد ، مسلمانان ناگزیر بودند بدستور پیامبر با اسرا خوش رفتاری کرده و از آب و غذا و پوشاک خود به آنان بدهند و حتی مسلمانان مجاز به مُثلِه کردن اجساد دشمن و یا مسموم کردن آب شرب و چشمه ها و بریدن درختان نیز نبودند.» اگر این متن را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۲۵۲۹۷ می‌شود. سوره فتح ۲۵۹۷ حرف دارد. ارقام عددهای ۲۵۹۷ و ۲۵۲۹۷ مشترک هستند. در سوره فتح به فتح مکه اشاره شده است. [1] در زیر آدرس خبری از خبرآنلاین با عنوان «برخورد پیامبر با دختر و پسر حاتم طائی که مسلمان نبودند» آمده که در آن به فتح مکه و ماجرای دختر حاتم طائی اشاره شده است. ساعت این خبر ۱۱:۲۹ است. در سوره صاد ۲۹۹۱ حرف دارد. ارقام عددهای ۱۱:۲۹ و ۲۹۹۱ مشترک هستند. در سوره صاد به محمد(ص) اشاره شده است. [2] 

در خبر خبرآنلاین بیان شده: 

«حکایتی آموزنده از مردم داری رسول خدا

در تاریخ صدر اسلام آمده است که قبیله‌ای نصرانی در اطراف حجاز زندگی می‌کردند و رئیس آن قبیله، عدی بن حاتم طائی بود. عدی، پس از درگذشت پدرش حاتم طائی که به سخاوت مشهور بود، سرپرست قوم شده بود و او و قومش تا بعد از فتح مکه هنوز اسلام را نپذیرفته بودند. از این رو گروهی از جانب پیامبر اکرم که درود خدا بر او باد، برای نشر اسلام به سوی قبیلۀ آنها عزیمت کردند. عدی با شنیدن این خبر فرار کرد و مسلمانان، خواهر او که دختر حاتم طایی بود را به همراه سایر افراد آن قبیله به مدینه بردند. وقتی دختر حاتم طائی پیامبر را دید، گفت: «من دختر حاتم طائی هستم، عزیز بودم و اکنون ذلیل شده‌ام، شما مرا به خانواده‌ام برگردانید.» پیامبر سکوت اختیار کرد. فردای آن روز، دختر در ملاقات با آن حضرت، سخنان و درخواست خود را تکرار کرد. پیامبر در پاسخ فرمود: «از دیروز که گفتی، من منتظرم شخص امین، مورد اعتماد و خیرخواهی بیابم تا تو را به خانواده‌ات برگرداند.» بالاخره او را به خانواده‌اش برگرداندند. دختر حاتم طائی تحت تأثیر رافت و مردم داری پیامبر قرار گرفت و هنگام بازگشت، برادرش عدی را یافت و به او گفت: آگاه باش که دین اسلام پیشرفت می‌کند، زیرا واقعیت و حقیقت خاصی دارد. تو هرچه زودتر نزد پیامبر برو و اسلام اختیار کن.» [7]

اگر عبارت «اسارت دختر حاتم» را به عددها ابجد کبیر، وسیط و صغیر تبدیل کنیم حاصل ۲۳۱۵، ۴۷ و ۴۷ می‌شود. سوره شوری ۳۵۲۱ حرف دارد. ارقام عددهای ۲۳۱۵ و ۳۵۲۱ مشترک هستند. در سوره شوری کلمه دختر وجود دارد. [3] در حاشیه زیر آیه ۴ سوره ۴۷ قرآن (سوره محمد) (آیه ۴۷:۴ قرآن) درباره اسیران آمده است. این آیه و ترجمه انصاریان بیان می‌کند: «پس هنگامی که [در میدان جنگ] با کافران روبرو شدید، گردن هایشان را به شدت بزنید تا آن گاه که بسیاری از آنان را با سختی و غلظت از پای درآورید، در این هنگام [از دشمن اسیر بگیرید و] آنان را محکم ببندید، [پس از اسیر گرفتن] یا بر آنان منت نهید [و آزادشان کنید]، یا از آنان [در برابر آزاد کردنشان] فدیه و عوض بگیرید تا آنجا که جنگ بارهای سنگینش را بر زمین نهد. این است [فرمان خدا]؛ و اگر خدا می خواست [خود بدون فرمان جنگ] از آنان انتقام می گرفت [ولی به جنگ فرمان داد] تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید، و کسانی که در راه خدا به شهادت رسیده اند، خدا هرگز اعمالشان را باطل و تباه نمی کند.» [4] اگر این آیه را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۹۳۳ می‌شود. در مقاله عددهای ۱۹۳ و ۳۱۹ ذکر شده‌اند. ارقام عددهای ۱۹۳، ۳۱۹ و ۱۹۳۳ مشترک هستند.

حاتم طائی

در ویکی‌پدیا بیان شده «حاتم از شعراء بزرگ عرب بود.» سوره شعراء ۱۳۲۲ کلمه دارد. [8] ساعت حاشیه زیر ۱۲:۲۳ است. ارقام عددهای ۱۲۲۳ و ۱۳۲۲ مشترک هستند. شماره نزول سوره شعراء ۴۷ است. اگر عبارت «حاتم طائی» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۴۷ می‌شود. اگر عبارت «حاتم از شعراء بزرگ عرب بود.» را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۷۴ می‌شود. ارقام عددهای ۴۷ و ۷۴ مشترک هستند. در حاشیه زیر عدد ۴۷ وجود دارد. حاشیه زیر را سید رضا نوعی (حکیم) نوشته است. در سوره شعراء کلمات نوع و حکمت و در قصیده ۱ فضولی کلمات رضا و حکمت و در شعر ۱ باب اول در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در ترجیع بند ۱ مولانا و در ترجیع بند ۱خاقانی کلمه رضا و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمه حکیم وجود دارد. [5] در قصیده ۱۳۹ سوزنی سمرقندی به حاتم طائی اشاره شده است. در حاشیه زیر عدد ۱۹۳ وجود دارد. ارقام عددهای ۱۳۹ و ۱۹۳ مشترک هستند. 

گر از پا در آید، نماند اسیر / که افتادگان را بود دستگیر

در حاشیه زیر به حکایت ۲۱ باب دوم در احسان بوستان سعدی اشاره شده است. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ سلیم تهرانی و در برگ ۱۳۹ کتاب عطیه برتر نوشته پائولو کوئلیو کلمه احسان وجود دارد. حکایت ۲۱ باب دوم در احسان بوستان سعدی تحریف شده است. اگر عبارت «تحریف حکایت بیست و یک باب دوم در احسان بوستان سعدی» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۹۱ می‌شود. ابیات ۸، ۷ و ۳ به حکایت سعدی اضافه شده‌اند. اگر ابیات ۸، ۷ و ۳ حکایت بوستان سعدی را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۹۱۱۹ می‌شود. ارقام عددهای ۱۹۱ و ۹۱۱۹ مشترک هستند. اگر ابیات ۸، ۷ و ۳ را از حکایت ۲۱ سعدی حذف کرده و بقیه ابیات را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۲۰۱۹۲ می‌شود. ساعت خبر خبرآنلاین ۱۱:۲۹ است. بین عددهای ۱۱:۲۹ و ۲۰۱۹۲ سه رقم مشترک هستند. 

حکایت ۲۱ باب دوم در احسان بوستان سعدی درباره اسیر شدن دختر حاتم طائی است. در بیت زیر از حکایت ۱۲ باب دوم در احسان بوستان سعدی کلمه اسیر وجود دارد. ارقام عددهای ۱۲ و ۲۱ مشترک هستند. اگر بیت زیر را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۲۳۵۵ می‌شود. در حاشیه زیر عدد ۲۵۳ وجود دارد. ارقام عددهای ۲۵۳ و ۲۳۵۵ مشترک هستند.

گر از پا در آید، نماند اسیر /  که افتادگان را بود دستگیر

سخاوت حاتم طائی

در غزل ۵۸ فرخی یزدی کلمه حاتم وجود دارد. اگر عبارت «سخاوت حاتم طائی» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۵۸ می‌شود. در قصیده ۱۳۹ سوزنی سمرقندی کلمات حاتم و سخاوت و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ میلی کلمه سخاوت وجود دارد. در توضیحات حاتم طائی در ویکی‌پدیا بیان شده: «حادثه مشهوری است که گویند خبر کرم و سخاوت حاتم طائی بگوش یکی از قیصرهای روم رسید، از آن خبر بسیار تعجب نمود، همچنین وی که حاتم دارای اسب ماده‌ای است، و این اسب از سلاله اسب‌های اصیل عربی است. یکی از منشیان (حاجب) قیصر نزد حاتم فرستادند که اسب برای قیصر آورند. وقتی حاجب به دیار حاتم رسید و وارد خانه حاتم شد، حاتم از وی با کمال احترام استقبال نمود، حاتم نمی‌دانست که وی حاجب قیصر است، هنگام ورود مهمان تمام گوسفندها و شترها در چراگاه بودند و فقط اسب در طویله بود؛ لذا حاتم مجبور شد برای اکرام مهمان خود اسب را قربانی نموده و دستور تهیه غذا از آن گوشت را صادر کرد و خود نزد مهمان آمد، در آنجا مهمان خود را معرفی نمود که وی قاصد قیصر است و برای أخذ اسب جهت قیصر به اینجا آمده‌است. در اینجا حاتم ناراحت شد و گفت: «چرا از اول این خبر به من نرساندی؟ من اسب را قربانی برای اطعام و اکرام شما نمودم.» حاجب با تعجب گفت: «آنچه در اینجا دیدم خیلی بیشتر از آن بود که شنیده بودم.»» [8] اگر این متن را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۲۹۲۱ می‌شود. بیان گردید که سوره صاد ۲۹۹۱ حرف دارد. ارقام عددهای ۲۹۲۱ و ۲۹۹۱ مشترک هستند. در سوره صاد کلمات حادثه، است، که، گویند، خبر، کرم، یکی از، رسیده، از آن، خبر، بسیار، تعجب، نمود، وی، دارای، اسب، است، این، اسب، عرب، است، یکی از، نزد، فرستاد، که، اسب، برای، آورده، وقتی، رسیده، خانه، شد، از، وی، کمال، نمود، فقط، اسب، بود، لذا، برای، خود، اسب، نمود، در آنجا، خود، را، نمود، که، وی، است، برای، اسب، جهت، آمده است، ناراحت شد، گفت، چرا، این، خبر، به، من، اسب، شما، نمودم، تعجب، گفت، آنچه، دید، از آن، بود، که، شنیدن و بود و اسب و در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی کلمات اسب، عرب، مهمان و خانه و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمه گوسفند و در قصیده ۱ حافظ کلمه قیصر و در غزل ۸۵ فرخی یزدی کلمه استقبال و در غزل ۵۸ فرخی یزدی کلمات حاتم و صالح وجود دارند. [2] در سوره شعراء به معجزه ناقه یا شتر صالح(ع) اشاره شده است. بیان گردید که «حاتم از شعراء بزرگ عرب بود.» در متنی که از ویکی‌پدیا درباره حاتم طائی بیان گردید به شتر اشاره شده است. 

قبیله حاتم طائی

اگر عبارت «قبیله حاتم طائی» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۷۴ می‌شود. در مقاله عدد ۷۴ ذکر شده است. در توضیحات حاتم طائی در ویکی‌پدیا بیان شده: «قبیله حاتم طائی میان دو کوه مشهور به نام‌های بلاد الجبلین، ساکن بود. که بعداً به دیار حاتم طائی (یامنازل حاتم الطائی) که اکنون روستای توارن نام دارد و در منطقه حائل در شمال عربستان سعودی واقع شده‌است. وی در آن مکان می‌زیست و در همان‌جا نیز بدرود زندگی گفت. قبر وی در محوطه‌ای در پایه کوه توارن قرار دارد و زیارتگاه مردم از داخل عربستان و خارج از عربستان است. حاتم پیش از اسلام بر دیانت مسیحیت می‌زیسته‌است» [8] اگر این متن را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۹۷۲۰ می‌شود. سوره انعام ۲۹۷۱ کلمه دارد. بین عددهای ۲۹۷۱ و ۱۹۷۲۰ چهار رقم مشترک هستند. در سوره انعام کلمات میان، دو، نام، بود، که، اکنون، روستائی، نام، دارد، واقع، شده است، وی، در آن، در، همان، جا، نیز، زندگی، گفت، وی، پایه، قرار، دارد، مردم، خارج، است، پیش از، اسلام، دیانت و مسیح ذکر شده‌اند. [6]

حکایت ۲۱ باب دوم در احسان بوستان سعدی «حکایت دختر حاتم در روزگار پیغمبر(ص)»

  1. شنیدم که طی در زمان رسول *** نکردند منشورِ ایمان، قبول

  2. فرستاد لشکر، بشیرِ نذیر *** گرفتند از ایشان گروهی اسیر

  3. بفرمود کشتن به شمشیرِ کین *** که ناپاک بودند و ناپاک دین

  4. زنی گفت من دختر حاتمم *** بخواهید از این نامور حاکمم

  5. کرم کن به جای من ای محترم *** که مولای من بود از اهل کرم

  6. به فرمان پیغمبر نیک‌رای *** گشادند زنجیرش از دست و پای

  7. در آن قوم باقی نهادند تیغ *** که رانند سیلابِ خون، بی‌دریغ

  8. به‌ زاری به شمشیر‌زن گفت زن *** مرا نیز با جمله، گردن بزن

  9. مروّت نبینم رهایی ز بند *** به تنها و یارانم اندر کمند

  10. همی‌گفت و گریان بر احوال طی *** به سمع رسول آمد آوازِ وی

  11. ببخشود آن قوم و دیگر عطا *** که هرگز نکرد اصل و گوهر خطا [9]

تحریف حکایت بیست و یک باب دوم در احسان بوستان سعدی «حکایت دختر حاتم در روزگار پیغمبر(ص)»
1- اصل ماجرای به اسارت درآمدن دختر حاتم طائی در منابع شیعه و اهل سنت  نقل شده که موضوع مربوط به جنگ حنین در سال هشتم هجرت است که دختر حاتم طائی نیز در میان اسرای طایفه ( طی ) بود که به همراه سایر اسرا به مدینه آورده شدند . اقبال نیز در ابیات مزبور به همین موضوع اشاره می کند :  در مصافی پیش آن گردون سریر دختر سردار طی آمد اسیر     ✔️منابعی که قضیه مزبور را نقل کردند عبارتند از : (( البدایه و النهایه، ج ۵، ص ۶۴، تاریخ ابن خلدون ج ۲، ص ۴۷۱ - مستدرک الوسائل ج ۱۱، ص ۱۹۳ – ۱۹۴ - الجمل و النصره لسید العتره شیخ مفید ص 27 ))  2- اما اینکه اقبال می گوید : آن دختر ( پای در زنجیر و هم بی پرده بود ....) به معنی لخت و عریان بودن دختر حاتم نیست ، بلکه منظور وی از بی پرده بودن مشارالیها ، بی حاجب و بی حریم بودن آن دختر است و اینکه در بیت بعد می گوید پیامبر ( چادر خود پیش روی او کشید ) منظور رفتار خوب پیامبر نسبت به آن دختر و جامه ای در خور و نیکو به او بخشیدن ایشان و فرستادن محترمانه او به همراه فردی مطمئن به قبیله اش می باشد .     اتفاقا همین رفتار خوب و شایسته پیامبر (ص) با آن دختر به احترام سخاوت مندی پدرش ( حاتم طائی ) ، موجب شد که آن دختر این موضوع را در بازگشت برای برادرش تعریف کرد و برادرش نیز بخاطر همین رفتار پیامبر ، مسلمان شد و در ادامه به جمع یاران با وفای امیرالمومنین (ع) پیوست .     3- نقل شده است پیامبر اسلام(ص) به فرزند حاتم فرمودند: «خداوند عذاب‏ را به دلیل سخاوت از پدرت دور نمود»      📚الاختصاص شیخ مفید ص 253 - الاستیعاب ابن عبدالبر ج ۳، ص157     4- در سخن اقبال کمی اغراق در بی چادری و لخت و عریان بودن دختر حاتم آمده که  آن نوعی اغراق و غلو شاعرانه می باشد . اقبال از داستان مزبور یک برداشت اجتماعی نیز می کند و آنرا با وضعیت مسلمانان در عصر کنونی تطبیق می دهد زیرا از نظر اقبال وضع اجتماع مسلمانان از آن بانوی طی بدتر شده است؛ در آن زمان مسلمانان بر دیگران احسان می کردند اما امروز بر عکس، مسلمانان محتاجند و دیگران بر آنها منت می گذارند. ما از آن خاتون طی عریان تریم پیش اقوام جهان بی چادریم
از آنجایی که شاعر مدتی را در اروپا به سر برده است و به تکنولوژی جدید در عرصه های مختلف از نزدیک آشنایی دارد و ضرورت احساس می کند که ای کاش این تکنولوژی در دست مسلمانان می بود تا از آن استفاده انسانی می کردند. اقبال این احتیاج و درماندگی امت مسلمان را در حال حاضر به بی چادری ( کنایه از نوعی اسارت ، تحت استعمار قدرت های استکباری و آسیب پذیر بودن آنان ) تعبیر کرده .     5- سعدی نیز جریان مزبور ( اسارت دختر حاتم ) را به شکل دیگری نقل کرده که نکاتی غیر قابل قبول در آن است ، و آن بد رفتاری مسلمان با اسرا و قتلِ عام آنان می باشد ، که این امر هرگز با واقعیت تطبیق نمی کند ، پیامبر (ص) هرگز اجازه ظلم به اسرا را نمی داد ، مسلمانان ناگزیر بودند بدستور پیامبر با اسرا خوش رفتاری کرده و از آب و غذا و پوشاک خود به آنان بدهند و حتی  مسلمانان مجاز به مُثلِه کردن اجساد دشمن و یا مسموم کردن آب شرب و چشمه ها و بریدن درختان نیز نبودند .     اما سعدی طوری موضوع را گزارش کرده که مسلمانان ، اسیران بی گناه و بی دفاع را از دم تیغ گزراندند و چون گریه و زاری دختر حاتم به گوش پیامبر رسید ، دستور عفو اسیران توسط ایشان صادر شد که این مسلما اغراق گویی است و اصلا با واقعیت انطباق ندارد      سعدی شیرازی در باب دوم بوستان به این شرح نقل می کند:     شنیدم که طی در زمان رسول نکردند منشور ایمان قبول  فرستاد لشکر بشیر و نذیر گرفتند از ایشان گروهی اسیر  بفرمود کشتن به شمشیر کین که ناپاک بودند و ناپاک دین  زنی گفت: «من دختر حاتمم بخواهید از این نامور حاکمم  کرم کن به جان من ای محترم که مولای من بود ز اهل کرم  به فرمان پیغمبر نیک رای گشادند زنجیرش از دست و پای  در آن قوم باقی نهادند تیغ که رانند سیلاب خون بی دریغ  به زاری به شمشیر زن گفت زن مرا نیز با جمله گردن بزن  مروت نبینم رهایی زبند به تنها و یارانم اندر کمند  همی گفت و گریان بر احوال طی به سمع رسول آمد آواز وی  ببخشود آن قوم و دیگر عطا که هرگز نکرد اصل گوهر خطا   📚 (بوستان سعدی/63).
👈همانطوریکه دربالا توضیح داده شد بدرفتاری با اسیران آنهم در حضور پیامبر (ص) و قتلِ عام آنان ، غیر قابل قبول است . جالب است که در ابیات فوق سعدی به پیامبر (ص) دروغی را نسبت می دهد و آن این است که ایشان دستور قتل اسیران را بخاطر مشرک بودنشان داد  ( بفرمود کشتن به شمشیر کین / که ناپاک بودند و ناپاک دین ) و پس از قتلِ عام گروهی از اسرا ء ، صرفاً بخاطر گریه و زاری و التماس دختر حاتم ، بقیه را بخشیده ، حال آنکه هرگز چنین چیزی در سیره پیامبر (ص ) نبوده است .     ✔️اتفاقا پیامبر اکرم (ص) از فرصت اسارت دشمنان به بهترین نحو برای تبلیغ و ترویج اسلام و تربیت آنان استفاده می کرد . می فرمود کسانی که اسلام بیاورند ، آزاد هستند و کسانی که نمی خواهند اسلام بیاورند مجبور به این کار نیستند لیکن برای آزادی خود اگر به ده نفر مسلمان سواد بیاموزند ، آزاد می گردند و سایر افراد می بایست در قبال غرامت ، آزاد شوند اما در طول مدت اسارتشان ،  مسلمانان موظف به خوش رفتاری با آنان بودند .     ✔️از آیه‌۴ محمد/۴۷ ( ... ( ... حَتَّیٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّیٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ...) نیز استفاده می‌شود که کشتن اسیر پس از پیروزی جایز نیست و آنان باید با فدیه یا بدون فدیه آزاد گردند: «فَشُدُّوا الوَثاقَ فَاِمّا مَنّا بَعدُ و اِمّا فِداءً» سرّ تقدم «مَنّاً» بر «فِداءً»، ترجیح حرمت نفس بر گرفتن مال است؛ یعنی در حد امکان باید بر اسیر منت گذاشت و او را بدون گرفتن فدیه ، در راه خدا آزاد کرد. منظور از منت گذاشتن یعنی لطف کردن به اسیر است ، نه سرزنش نمودن و آزار روحی و تحقیر او .      ✔️اما اهل سنت معتقدند  آزاد کردن اسیران کافر جایز نیست؛ زیرا موجب ملحق شدن آنان به دشمن و تقویت جبهه کفر می‌شود و به آیه  «ما کانَ لِنَبِیّ اَن یَکونَ لَهُ اَسری حَتّی یُثخِنَ فِی الاَرضِ تُریدُونَ عَرَضَ الدُّنیا» استناد می کنند حال آنکه آیه مزبور مربوط به جنگ بدر و زمان مستقر نبودن اسلام بود ولی این حکم در جنگ های بعدی با آیه 4 سوره محمد ، نسخ گردید . لیکن سعدی تحت تاثیر چنین تفکری ، کشتن اسیران را جایز می داند .

این مقاله بخشی از مقاله «اگر خشمت را کنترل کنی عصای دستت می شود» است که آدرس آن در زیر آمده است. بقیه عکس‌ها را در این مقاله مشاهده فرمایید. برای محاسبه ابجد از آدرس زیر در سایت بلاگ اسپات استفاده کنید.

📖آدرس مقاله در سایت بلاگ اسپات

🔢 آدرسی در سایت بلاگ اسپات برای محاسبه ابجد

❓ سوالات متداول

حکایت بیست و یک باب دوم در احسان بوستان سعدی تحریف گردیده است؟

طبق نشانه‌هایی که در مقاله آمده کشتن اسیران در حکایت بیست و یک باب دوم در احسان بوستان سعدی تحریف شده است. ابیات ۸، ۷ و ۳ به حکایت سعدی اضافه شده‌اند. 

اگر سوال و جواب بالا را به عددهای ابجد وسیط و صغیر تبدیل کرده و با یکدیگر جمع کنیم حاصل ۷۴۷ و ۵۵۸ می‌شود. در حاشیه زیر و در مقاله به آیه ۴ سوره ۴۷ قرآن (محمد) (آیه ۴۷:۴ قرآن) درباره نکشتن و آزاد کردن اسیران اشاره شده است. ارقام عددهای ۴۷، ۴۷:۴ و ۷۴۷ مشترک هستند. در مقاله عدد ۵۸ ذکر شده است. ارقام عددهای ۵۸ و ۵۵۸ مشترک هستند. در مقاله بیان شده که اگر آیه ۴ سوره ۴۷ قرآن (محمد) و ترجمه انصاریان را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۹۳۳ می‌شود. اگر سوال بالا را به عددهای ابجد کبیر و وسیط تبدیل کنیم حاصل ۳۳۹۱ و ۲۳۵ می‌شود. در حاشیه زیر عددهای ۱۹۳ و ۲۵۳ وجود دارند. ارقام عددهای ۱۹۳، ۱۹۳۳ و ۳۳۹۱ و ارقام عددهای ۲۳۵ و ۲۵۳ مشترک هستند.

📚 منابع

  1. سوره فتح در سایت پارس قرآن
  2. سوره صاد در سایت پارس قرآن
  3. سوره شوری در سایت پارس قرآن
  4. سوره محمد در سایت پارس قرآن
  5. سوره شعراء در سایت پارس قرآن
  6. سوره انعام در سایت پارس قرآن
  7. برخورد پیامبر با دختر و پسر حاتم طائی که مسلمان نبودند
  8. حاتم طائی در ویکی‌پدیا
  9. حکایت ۲۱ باب دوم در احسان بوستان سعدی «حکایت دختر حاتم در روزگار پیغمبر(ص)» در سایت گنجور
  10. 10. شعر ۵ اسرار خودی اقبال لاهوری «در بیان اینکه خودی از عشق و محبت استحکام می پذیرد» در سایت گنجور

آخرین بروزرسانی: 24 آبان 1404 ساعت 1:14

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب نور و کتاب نشانه ها

گوشه ای از تحریف ها در کتاب های مقدس و دین ها

ارتباط بین کلمه ها و عددها در قرآن، کتاب های مقدس، شعرها و ...