حرف الر
حرف مقطعه الر به بسم الله الرحمن الرحیم اشاره میکند. در ابتدای کلمات الرحمن الرحیم حرف مقطعه الر قرار دارد. اگر عبارت «حرف الر» را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۲۴ میشود. بسم الله الرحمن الرحیم ۲۴ حرف ظاهر دارد. در باب ۱ انجیل مرقس و در قصیده و متفرقات ۱ شاه نعمت الله ولی و در ترجیع بند ۱ نسیمی و لمعات ۱ عراقی و غزل ۱ محتشم کاشانی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در باب ۴۲ انجیل برنابا و در برگهای ۲۲۴ و ۲۴۴ کتاب پله پله تا ملاقات خدا و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمه ظاهر وجود دارد. در توضیحات بسم الله الرحمن الرحیم در ویکیپدیا به امیرعباس هویدا اشاره شده است. سوره انعام ۲۹۷۱ کلمه دارد. هویدا متولد سال ۱۲۹۷ خورشیدی است. ارقام اعداد ۱۲۹۷ و ۲۹۷۱ مشترک هستند. در سوره انعام کلمات هویدا و تسلیم و در قصیده ۲۴ خاقانی کلمه تسلیم وجود دارد. بسم الله الرحمن الرحیم ۲۷ حرف باطن و ۱۹ حرف اول دارد. این دو عدد در کنار یکدیگر عدد ۱۹۲۷ را ایجاد میکنند. در ادامه مقاله بیان شده که بسم الله الرحمن الرحیم بیانگر مرحله روح الله یا روح القدس یا مقام تسلیم یا مسلمانی است. این نشان از رسیده امیرعباس هویدا به این مرتبه از کمال است. در کتاب نور و کتاب نشانهها که آدرس آنها در ادامه مقاله آمده مطالبی درباره رسیدن امیرعباس هویدا و سپهبد ربیعی به مقام تسلیم بیان شده است. در زیر مستندی از شبکه من و تو درباره فتنه خمینی با عنوان مدرسه اعدام آمده که در آن سپهبد ربیعی بیان کرده: «و اسلام عمیقا در قلب و جان و ما نفوذ دارد.» در برگ ۲۴۴ کتاب پله پله تا ملاقات خدا کلمه مدرسه و در سوره انعام کلمات اسلام، عمق، قلب، دل و جان و در مسمط ۱ ادیب المماک کلمات مستند، من، تو، اسلام، دل و جان و در قطعه ۱ سلیم تهرانی و در قصیده ۱ عراقی کلمات من، تو، اسلام، دل و جان و در تضمین ۱ فروغی بسطامی کلمات اسلام، دل و جان و در شعر ۱ مجلس اول و در قصیده ۴۲۲ امیر معزی کلمات من، تو، قلب، دل و جان و در قصیده ۲۴ امیر معزی کلمات من، تو، قلوب، دل و جان و در قصیده ۱ مجد همگر کلمات من، تو، عمیق، دل و جان و در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر کلمه عمق و در برگ ۲۴۲ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه کلمه عمیق و در غزل ۱ مسعود سعد سلمان و در قصیده ۱ طبیب اصفهانی و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی و در رباعی ۱۰ سلمان ساوجی و در قصیده ۲۴ خاقانی کلمات من و تو و در شعر سایه گیسو رهی معیری و در ترجیع بندهای ۱ مولانا، نسیمی، اوحدی، خاقانی و فرخی سیستانی و در قصیده ۱ حافظ و در غزل ۱ جهان ملک خاتون و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در قصیده ۱ میلی و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیده ۱۶ عطار و در بیت ۴ شعر ۲ النوبة الثالثة - سوره ص میبدی و در شعر ۲۴ خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در قصیده ۴۲ محتشم کاشانی و در غزل ۲۲۴ مولانا و در غزل ۲۴۲ سنایی کلمات من، تو، دل و جان و در قصیده ۱ سلیم تهرانی و در قطعه ۱ پروین اعتصامی و در قصیده ۱ حزین لاهیجی کلمات من، تو و دل و در شعر «همچون کرگدن تنها سفرکن» از بودا(ع) و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در شعر ۱ خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی و در غزل ۱ فیض کاشانی و در مثنوی ۱ حزین لاهیجی و در شعر ۱ دیگر سرودههای فرخی یزدی و در غزل ۱ فرخی یزدی و در غزل ۱ ملک الشعراء بهار و در رباعی ۱۰۰ خیام و در دوبیتی ۲۴ باباطاهر و در شعر ۴۲ تحفةالاحرار جامی و در غزل ۲۴۲ انوری و در غزل ۱۲۴۶ مولانا و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمات دل و جان وجود دارند. اشو نویسنده کتاب «ضربان قلب، حقیقت مطلق» است. صفات خداوند یا روح خداوند در دل انسانهای عاشق خداوند جای میگیرد. کلمات قلب، دل و جان بیانگر مرحله کمال روح الله یا روح القدس یا مقام تسلیم یا مسلمانی هستند. در باب ۱ انجیل مرقس کلمات روح خدا یا روح الله، روح القدس و دل و در ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی کلمات روح القدس، دل و جان و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات روح القدس، دل، جان و عاشق و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات روح قدس، دل و جان و در ترجیع بند ۱ مولانا و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ نظام قاری و در تضمین ۱ فروغی بسطامی کلمات و در رباعی ۴۲ خیام دل و عاشق و در قصیده ۲۴ خاقانی کلمات قلب و دل و تسلیم وجود دارند. در سوره انعام کلمات نگهبان و تسلیم وجود دارد. در مقاله بیان شده که سپهبد ربیعی افسر و فرمانده نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی و نگهبان و پاسبان ایران بود. از مستند شبکه من و تو چند سال قبل عکس گرفته شده است. مستند زیر بعد از تعطیل شدن شبکه من و تو از سایت این شبکه پاک شد. در مقاله به پاک کردن اشاره شده است. استاد محمدعلی طاهری بیان میکنند که بسم الله الرحمن الرحیم را میتوانیم به دو بخش بسم الله و دیگری الرحمن و الرحیم تقسیم کنیم. بسم الله یعنی به نام الله که همان تجلیات خداوند یا وجه الله است. «فاینما تولوا فثم وجه الله» هرجا نگاه کنیم وجه و جمال خداست. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ حافظ و در رباعی ۱ خیام و در شعر ۱ خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در متفرقات ۱ شاه نعمت الله ولی و در ترجیع بند ۱ نسیمی و در غزل ۱ محتشم کاشانی و در قصیده و لمعات ۱ عراقی و در قصیده ۱ مجد همگر و در قصیده ۱ میلی و در غزل ۱ یغمای جندقی و در غزل ۲۲۴ مولانا و در غزل ۲۴۲ عطار کلمه جمال وجود دارد. هر مخلوقی را نگاه کنیم نامی دارد و هر نام، نام خداست. اسامی خداوند در جهان هستی به صورت زیبایی تجلی پیدا کردهاند. زیبایی جنبه معشوقیت خداوند است. در جهان هستی ماه نماد زیبایی است. در باب ۱ کتاب مقدس حزقیال و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات ماه و زیبا ذکر شدهاند. الرحمن و الرحیم، رحمت عام و خاص خداوند هستند که بخشندگی و مهربانی خداوند را نشان میدهند. در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات رحمت، عام و خاص و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات رحمت، عام، خاص و بخشنده و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی کلمه بخشنده و در مقاله کلمات رحمت، عام و خاص و در ترجیع بند ۱ اوحدی کلمات عام و خاص ذکر شدهاند. عاشق بخشنده و مهربان است و از این جهت الرحمن و الرحیم جنبه عاشقی خداوند را مطرح میکنند. در جهان هستی خورشید مظهر بخشندگی و مهربانی است. زمانی که معشوق در برابر عاشق قرار گیرد عشق پدیدار میشود. بسم الله الرحمن الرحیم جمع معشوق و عاشق و بیانگر عشق ماه و خورشید یا بالاترین مرتبه عشق در جهان دوقطبی نیک و بد یا مرحله روح الله یا روح القدس است. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات مه و آفتاب و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در ترجیع بند ۱ نسیمی و در غزل ۱ شهریار و در شعر ۴۲ پادشاهی بهرام گور شاهنامه فردوسی و در غزل ۴۲ آشفته شیرازی کلمات ماه و خورشید و در متفرقات ۱ شاه نعمت الله ولی و در شعر ۲۴ منوچهر شاهنامه فردوسی کلمات ماه و آفتاب و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا کلمه مه و خورشید، زنان و مردان و در ترجیع بند ۱ مولانا کلمات ماه، خورشید، قمر و شمس و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی عبارت شمس و قمر و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی کلمات ماه و شمس و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات ماه، خورشید و روح قدس و در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی کلمات ماه، خورشید، معشوق، عاشق و روح الامین و در لمعات ۱ عراقی کلمات معشوق و عاشق و در غزل ۲۶۱۴ مولانا کلمات مه و شمس و در غزل ۱۲۶۴ مولانا کلمات عروس و داماد وجود دارند. در شعر ۱ دیگر سرودههای فرخی یزدی به شیرین و فرهاد و در غزل ۱ یغمای جندقی به شیرین و خسرو، لیلی و مجنون، عذرا و وامق و معشوق و عاشق و در ترجیع بند ۱ نسیمی به لیلی و مجنون اشاره شده است. در مقاله ویدئویی با عنوان «الهی قمشه ای-پیامبر رحمت» آمده که در آن الهی قمشهای به ماه و خورشید، زن و مرد اشاره میکند. ماه و شب نماد معشوق یا زن هستند. صادق هدایت نویسنده کتاب «سرگذشت ماه» است. نقاشیهای «زنی با سبد» و «زن کوبیسم» آثار صادق هدایت هستند. «رؤیای شبِ نیمۀ تابستان» و «رام کردن زن سرکش» نمایشنامههایی از ویلیام شکسپیر هستند. «شب دراز» و «زن سرخ» عنوان قسمتهایی از سریال بازی تاج و تخت هستند. خورشید و روز نماد عاشق یا مرد هستند. جواد نوربخش نویسنده کتابهای «زنان صوفی» و «مردان صوفی» است. در مقاله به کتاب کیمیاگر اشاره شده است. در توضیحات کتاب کیمیاگر نوشته پائلو کوئلیو در ویکیپدیا نقاشی زیر آمده که قرینه آن شبیه راه کمال که در ادامه آمده است. در سمت راست قرینه این نقاشی خورشید و شمشیر قرار دارند. در این نقاشی نماد مرد با شمشیر نشان داده شده است. انتخاب این نماد برای مرد اشتباه است. در مقاله کلمات شمشیر و اشتباه ذکر شدهاند. در سمت چپ قرینه این نقاشی ماه و زن قرار دارند. در باب ۱ انجیل برنابا کلمه داوود و در باب ۱ کتاب مقدس مزامیر داوود(ع) و در باب ۱ کتاب مقدس یوشع کلمات شب و روز، زنان و مردان و در در بیت ۴ شعر ۲ النوبة الثالثة - سوره ص میبدی کلمات داود، شب و روز و در مسمط ۱ ادیب الممالک کلمات یوشع، شب و روز و در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی کلمات شب، روز، ماه، خورشید، معشوق و عاشق و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات شب و روز، لیل و نهار، ماه و آفتاب و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی و در قصیده ۱ نظام قاری کلمات شب، روز، لیل و نهار، زن و مرد و در قصیده ۱ حزین لاهیجی کلمات شب، روز، لیل و نهار و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات روح القدس، اسم اعظم، شب، روز، ماه و خورشید و در شعر سایه گیسو رهی معیری و در قصیده ۱ فضولی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در قصیده ۲۴ خاقانی و در قصیده ۴۲۲ امیر معزی کلمات روز و شب و خورشید و ماه و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات شب و روز، ماه و آفتاب و در قصیده ۱ ملک الشعرا کلمات شب و روز، مه و خورشید و در نامههای فارسی ۱۰۰ قائم مقام فراهانی و در شعر ۲۴ مخیل نامه نظام قاری و در برگ ۲۴۴ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه کلمات شب و روز و در باب ۱ انجیل مرقس کلمات روح خدا، روح القدس، زن و مرد و در ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی کلمه روح القدس و در باب ۱ کتاب مقدس استر کلمات زنان و مردان و در ترجیع بند ۱ اوحدی و در باب ۱۶ انجیل برنابا کلمات زن و مرد و در ترجیع بند ۱ میلی کلمات، روز، شب، مرد و زن و در شعر ۲۴ خسرو و شیرین نظامی گنجوی کلمات بسم الله، بسمل، ماه، خورشید، شب و روز و در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی کلمات شب و روز، مه و خورشید وجود دارند. منظور از شب قدر و روز الست مرحله روح الله یا روح القدس یا رب است. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی عبارت «عهدِ الستت» و در ترجیع بند ۱ اوحدی و در غزل ۱ یغمای جندقی کلمه الست وجود دارد. خداوند در روز الست از همه عهد گرفته که وفادار و تسلیم صفات خداوند باشند. در ادامه مقاله به سوره توبه اشاره شده است. در قرآن تنها سوره توبه با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز نشده است. ذکر نشدن بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای سوره توبه اشاره به کسانی دارد که به عهد و پیمان خود وفادار نیستند. در آیه ۱ سوره توبه یا در آغاز سوره توبه بیان شده: «[ این اعلام بیزاری خدا و رسول اوست به مشرکانی که شما مسلمین با آنان عهد بستهاید (و آنان عهد شکستند).» «پیمان شکن» عنوان قسمتی از سریال بازی تاج و تخت است. در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات توبه، عهد و «وفاداری به پیمان فطرت» و در قصیده ۱ میلی کلمات عهد و توبه و در باب ۱ انجیل مرقس و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء و در ترجیع بند ۱ اوحدی و در قصیده ۱ حزین لاهیجی و در قصیده ۱ فضولی و در باب ۲۴ انجیل برنابا و در قصیده ۱ میلی و در بیت ۴ شعر ۲ کشف الاسرار و عدة الابرار میبدی و در باب ۶۱ انجیل برنابا کلمه توبه و در مقاله کلمه عهد و در غزل ۱ ابن یمین و در قصیده ۱ امیر معزی و در غزل ۲۲۴ امیر معزی و در غزل ۲۴۲ انوری و در غزلهای ۱۲۴۶ و ۱۲۴۸ مولانا کلمه پیمان و در قصیده ۴۲ محتشم کاشانی کلمات صفات و فطرت و در شعر ۱ آغاز کتاب عراقی کلمه فطرت وجود دارد. منظور از فطرت صفات خداوند است که به صورت امانت یا بالقوه به آدم و به ما به عنوان سلولی از تن واحد آدم داده شدهاند. بسم الله الرحمن الرحیم به معنی تسلیم بودن در برابر صفات خداوند است. منظور از مسلمانی رسیدن به مقام تسلیم است. در مثنوی ۱ حافظ و در قصیده ۱ عراقی و در غزل ۲۴۴ سعدی کلمه مسلمان وجود دارد. در قصیده ۱ امیر معزی کلمات آدم و حوا و در غزل ۱ یغمای جندقی کلمات آدم و حوا، عاشق و معشوق ذکر شدهاند. در داستان آفرینش حوا به زن یا معشوق و آدم به مرد یا عاشق تشبیه شده است. آیه ۱ زنان بیان میکند که مرد و زن از یک تن (تن واحد آدم) آفریده شدهاند. در باب ۱ انجیل مرقس کلمات روح خدا یا روح الله، روح القدس، زن و مرد وجود دارند. در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر به تن واحد آدم اشاره شده است. در باب ۱ انجیل برنابا و در ترجیع بند ۱ مولانا و در مثنوی ۱ نسیمی و در لمعات ۱ عراقی و در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی و در قصیده ۱ فضولی و در قصیده ۲۴ خاقانی و در قصیده ۱۶ عطار و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا به آدم اشاره شده است. آیه ۱ سوره زنان بیان میکند: «ای مردم! از [مخالفت با فرمان هایِ] پروردگارتان بپرهیزید، آنکه شما را از یک تن آفرید و جفتش را [نیز] از [جنس] او پدید آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسیاری را پراکنده و منتشر ساخت. و از خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید، پروا کنید و از [قطع رابطه با] خویشاوندان بپرهیزید. یقیناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است.» ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی و در ترجیع بند ۱ نسیمی عبارت «کنت کنزا» ذکر شده که به حدیث «کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیّاً فَاحْبَبْتُ أنْ أُعْرَفُ وَ خَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَیْ أُعْرَفَ؛ من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، خلائق را آفریدم تا شناخته شوم.» اشاره میکند. در این حدیث منظور از گنج پنهان صفات خداوند است که توسط بشر به عنوان جزء و سلولی از تن واحد آدم شناخته و درک میشوند. بیت «بنی آدم اعضایِ یکدیگرند *** که در آفرینش ز یک گوهرند» از حکایت ۱۰ باب اول در سیرت پادشاهان گلستان سعدی بیان میکند که ما همانند سلولی از تن واحد آدم هستیم. بیت سعدی به حقوق بشر نیز اشاره میکند. حقوق بشر به معنی این است که آنچه برای خود میپسندی برای تمام موجودات بپسندی و آنچه برای خود نمیپسندی برای هیچ موجودی نیز نپسندی و به هیچ موجودی ظلم نکنی. این جمله بر اساس سخن علی(ع) بیان شده است. در مقاله بیان شده که منشور کوروش کبیر مبین حقوق بشر، نفی بردهداری و نژادپرستی است. در ویکیپدیا بیشترین قطر منشور کوروش ۱۰ سانتیمتر ذکر شده است. در آیه ۲۲۴ سوره بقره کلمات حقوق و مردم وجود دارند. در توضیحات «بنیآدم اعضای یکدیگرند» در ویکیپدیا عکس فرش نصب شده در سازمان ملل متحد که شعر بنیآدم در آن نقش بسته آمده است. این مصرع از حکایت ۱۰ باب اول در سیرت پادشاهان گلستان سعدی است. در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی کلمات حکایت و اول و در باب ۴۲ انجیل برنابا کلمه حکایت و در مقاله کلمات باب، اول، پادشاهان و گلستان و در شعر ۱ مجلس اول سعدی عدد ۱۰ و کلمه گلستان و در قصیده ۱ عراقی عبارت «ده گلستان» و در قصیده ۱ نظام قاری کلمات باب، اول و گلستان و در قصیده ۱ سلیم تهرانی کلمات اول و گلستان و در غزل ۱ فرخی یزدی و در قصیده ۱ مجد همگر و در غزل ۱۲۳۵ مولانا کلمه گلستان و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات پادشاهان، گلستان و بنیآدم و گلیم و در قصیده ۴۲ محتشم کاشانی کلمات پادشاهان و فرش و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه گلیم یا فرش وجود دارد. در توضیحات «بنیآدم اعضای یکدیگرند» در ویکیپدیا و در ادامه مقاله به جواد ظریف اشاره شده است. در ادامه مقاله ویدئو مصاحبه روح الله زم با بیژن فرهودی آمده که در آن به قالیباف اشاره شده است. در مقاله بیان شده که کلمات قالی و فرش هم معنی هستند. بیژن فرهودی و فریدون فرهودی هم فامیل هستند. در برگ ۲۴۲ کتاب زهیر کلمه تلویزیون وجود دارد. فریدون فرهودی کارگردان تله فیلمهای «رمضان آن سال» «روز پنجم» و سری سوم مجموعه تلویزیونی آینه است. منظور از آینه صفات و شب قدر و روز پنج آفرینش مرحله روح الله یا روح القدس است. ویکتور هوگو نویسنده رمان «روح انسان» است. جبران خلیل جبران نویسنده کتاب «آیینههای روح» است. در برخی از اشعار منظور از آینه، آینه صفات و اسما خداوند یا مرحله روح الله یا روح القدس است. در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات شب، قدر و آینه و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات روح القدس، اسم اعظم، روح، آدم، اسما و آیینه و در ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی کلمات روح القدس، روح اعظم و آیینه و در متفرقات ۱ عراقی کلمات آینه، اسما و صفت و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات روح قدس و آیینه و در قصیده ۱ سلیم تهرانی کلمات آینه و صفت و در لمعات ۱ عراقی کلمات آینه، صفات، روح، ارواح قدس و اسم اعظم و در بابهای ۱۰ و ۴۲ انجیل برنابا کلمات پروردگار و آینه و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در بابهای ۱ و ۱۶ انجیل برنابا و در غزل ۱ بیدل دهلوی و در مسمط ۱ ادیب الممالک و در ترجیع بند ۱ خاقانی و در غزل ۱ شهریار و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در قصیده ۱ فضولی و در قصیده ۱ میلی و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا و در شعر ۲۴ خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در غزل ۴۲ آشفته شیرازی و در غزل ۴۲۲ بلند اقبال و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمه آیینه وجود دارد. جعفر پناهی کارگردان فیلم «آینه» است. در مقاله پستی از سیما ثابت آمده که در آن آینه مشخص است. شکل جهان دوقطبی هم شبیه زمین و هم شبیه هلال ماه است. در شعر ۱ دیگر سرودههای فرخی یزدی و در غزل ۱ محتشم کاشانی و در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی کلمات هلال و مه ذکر شدهاند. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در شعر ۱ آغاز کتاب عراقی و در قصیده ۱ نظام قاری به عناصر چهارگانه زمین اشاره شده است. در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات زمین و عنصر ذکر شدهاند. در مثنوی ۱ حزین لاهیجی کلمه آخشیجان ذکر شده که به معنی عناصر چهارگانه است. در شکل راه کمال که در ادامه آمده عناصر چهارگانه زمین مشخص شدهاند. در عناصر چهارگانه زمین منظور از باد عشق در جهان دوقطبی است. در شعر «همچون کرگدن تنها سفرکن» از بودا(ع) و در ترجیع بندهای ۱ مولانا، نسیمی و اوحدی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در غزل ۱ فرخی یزدی و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیدههای ۲۴ و ۴۲۲ امیر معزی و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمات باد و عشق و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در باب ۱ کتاب مقدس زبور و در باب ۱ انجیل برنابا و در قصیده ۱ حافظ و در مثنوی ۱ مسعود سعد سلمان و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ جهان ملک خاتون و در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی و در قطعه ۱ سلیم تهرانی و در قصیده ۱ حزین لاهیجی و در قصیده ۱ فضولی و در قصیده ۱۶ عطار و در شعر ۲۴ خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در غزل ۲۲۴ حافظ کلمه باد و در مقاله کلمه عشق ذکر شده است. «بادهای زمستان» و «شیر و گل سرخ» عنوان قسمتهایی از سریال بازی تاج و تخت هستند. در برگ ۲۴۴ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه کلمات باد و گل سرخ ذکر شدهاند. گل سرخ نماد عشق است. در غزل ۱ محتشم کاشانی به گل سوری یا گل سرخ اشاره شده است. در مقاله به سحابی اشاره شده است. در توضیحات سحابی گل سرخ در ویکیپدیا بیان شده: «سحابی گلسرخ (به انگلیسی: Rosette Nebula) یکی از سحابیهای صورت فلکی تکشاخ است و در نزدیکی خوشه ستارهای NGC 2244 قرار دارد.» اگر این جمله را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۲۴۲ میشود. در مقاله عدد ۲۲۴۴ ذکر شده است. ارقام عددهای ۲۴۲ و ۲۲۴۴ مشترک هستند. فریدون فرهودی نویسنده فیلم «تکیه بر باد» است. در شعر «همچون کرگدن تنها سفرکن» از بودا(ع) کلمات آب و آگاه ذکر شدهاند. استاد طاهری بیان میکنند که منظور از آب آگاهی است. آب یا آگاهی باعث شکل پذیری و تغییر و تحول در خاک میشود. ویژگی خاک باروری و تبدیل شدن به شکلهای دیگر است. گل از ترکیب خاک و آب ایجاد میشود. آتش باعث پختگی و دوام در گل میشود. در واقع آتش یا شیطان باعث پختگی و بادوامتر شدن آگاهیها میشود. شعر «عاقبت شیطان» سروده ویکتور هوگو است. در باب ۱ انجیل مرقس و در بابهای ۴۲ و ۶۱ انجیل برنابا کلمه شیطان و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا کلمه ابلیس و در باب ۲۴ انجیل برنابا کلمات ابلیس و آتش و در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات شیطان، آتش و آگاهی و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در غزل ۱ محتشم کاشانی کلمه آتش و در قصیده ۱ فضولی کلمات آتش، آگه و دوام وجود دارند. در خطبه ۱ نهج البلاغه به سجده نکردن شیطان اشاره شده است. در باب ۱ کتاب مقدس ارمیا و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمه سجده وجود دارد. جواد نوربخش نویسنده کتاب «شیطان بزرگ «ابلیس»» است. استاد طاهری بیان میکنند که در داستان آفرینش منظور از سجده نکردن شیطان به وجود آمدن جهان دوقطبی تضاد یا خیر و شر است. در خطبه ۱ نهج البلاغه و در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر کلمه متضاد و در برگ ۲۴۲ کتاب الف کلمه تضاد وجود دارد. در قصیده ۲۴ امیر معزی کلمه چکیده و در آیه ۴:۲ کتاب مقدس نوحه کلمات کوزه و سفالین و در ترجیع بند ۱ میلی کلمه سفال وجود دارد. استاد طاهری در کتاب «چکیده کتابها» که آدرس آن در زیر آمده راز آفرینش آدم از گل و عناصر چهارگانه زمین را با مثال کوزه رمزگشایی کردهاند. شکل گرفتن کوزه نیز شامل مراحل خاک، آب و آتش است. در قصیده ۲۴ خاقانی و در قصیده ۱۶ عطار و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا کلمات آدم و کوزه و در رباعی ۶۱ خیام کلمه آدم و در رباعی ۱۶ خیام کلمه کوزه وجود دارد. در رباعی ۱ خیام به آفرینش آدم از گل کوزه اشاره شده است. در غزل ۱ یغمای جندقی کلمه ترانه وجود دارد. ترانههای خیام کتابی تحقیقی - ادبی از صادق هدایت است. عنوانی یکی از کتابهای صادق هدایت افسانه آفرینش است. در توضیحات خیام در ویکیپدیا به نقل از صادق هدایت بیان شده: «گویا ترانههای خیام در زمان زیستنش به دلیل خشک مغزی مردم پنهان بوده و دستهبندی نشده و تنها بین یکدسته از دوستان همرنگ و صمیمی او شهرت داشته یا در حاشیه جنگها و کتب اشخاص با ذوق به گونهای قلمانداز چند رباعی از او ضبط شده، و پس از مرگش منتشر گردیده است.» در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات گویا و ترانه و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات هدایت و قلم و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات صادق و مغز و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات هدایت، خشک و مغز و در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات هدایت و خشک و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء و در مثنوی ۱ مسعود سعد سلمان و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی و در شعر ۴۲ تحفةالاحرار جامی کلمه خشک و در ترجیع بند ۱ میلی کلمات خشک و قلم و در قصیده ۱ سلیم تهرانی کلمات خشک، مرگ، ذوق و قلم و در قصیده ۱ طبیب اصفهانی کلمات ذوق و قلم و در شعر ۱ دیگر سرودههای فرخی یزدی و در قصیده ۱ فضولی و در قصیده ۱ میلی کلمه ذوق و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در باب ۱ کتاب مقدس یوشع و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی و در قصیده ۱ امیر معزی و در شعر ۲۴ مخیل نامه نظام قاری کلمه جنگ وجود دارد. در غزلهای ۱ محتشم کاشانی و فیض کاشانی کلمه گل وجود دارد. آفرینش آدم از گل و دمیدن روح در آدم بیانگر مرحله اله و شروع دایره جهانهای دو قطبی است که بخشی از صفات خداوند به صورت امانت یا بالقوه به آدم داده میشود. در ترجیع بند ۱ خاقانی و در مثنوی ۱ نسیمی و در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی کلمه دایره و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی کلمه دوایر و در قصیده ۴۲۲ امیر معزی کلمه مدور و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی کلمه امانت وجود دارد. جعفر پناهی کارگردان فیلم «دایره» است. این صفات در مرحله رب یا روح الله یا روح القدس و انتهای دایره جهانهای دو قطبی به فعلیت میرسد. در شکل راه کمال که در زیر آمده این موضوع مشخص است. مصرع دوم بیت زیر از ترجیع بند ۱ نسیمی به دمیدن روح در آدم و مرحله اله اشاره میکند. مصرع اول بیت زیر به مرحله اسم اعظم یا بسم الله الرحمن الرحیم یا روح القدس اشاره میکند.
روح القدسیم و اسم اعظم *** روحی که دمیده شد درآدم
الهی قمشهای بیان میکند منظور از حمد، ستایش و بندگی آراسته شدن به صفات خداوند است. در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر کلمه الهی و در بیت ۴ شعر ۲ کشف الاسرار و عدة الابرار میبدی کلمات الهی و عبد یا بنده و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات الهی، صفات و بنده و در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات الهی، صفات و بندگی و در ترجیع بند و مثنوی ۱ نسیمی و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی کلمات الهی و بنده و در شعر ۲۴ منوچهر شاهنامه فردوسی کلمات پرستندگان و بندگان و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی کلمات صفات و بندگی و در شعر «همچون کرگدن تنها سفرکن» از بودا(ع) و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی و در غزل ۱ محتشم کاشانی و در ترجیع بند ۱ خاقانی و در غزل ۱ جهان ملک خاتون و در قصیده ۱ حزین لاهیجی و در تضمین ۱ فروغی بسطامی و در غزل ۱ فرخی یزدی و در غزل ۱ ملک الشعراء بهار و در قصیده ۱ میلی و در قصیده ۱ امیر معزی و در حکایت ۱۰ باب اول در سیرت پادشاهان گلستان سعدی کلمه بنده و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه بندگی و در شعر ۱ شاهنامه فردوسی «جمشید» کلمات پرستش و بنده وجود دارد. هدف از بندگی رسیدن به مرحله پروردگار یا رب یا صفات خداوند است. منظور از پروردگار خداوند نیست. صفات خداوند مخلوق خداوند هستند. صفات خداوند پروردگار یا پرورش دهنده یا رب یا مربی آدم هستند. در غزل ۱ فرخی یزدی و در بابهای ۱۰، ۱۶ و ۴۲ انجیل برنابا کلمه پروردگار و در قصیده ۱ طبیب اصفهانی و در قصیده ۱۶ عطار و در بیت ۴ شعر ۲ کشف الاسرار و عدة الابرار میبدی و در قصیده ۴۲۲ امیر معزی کلمه رب و در غزل ۲۶۱۴ مولانا کلمات رب و صفات و در مسمط ۱ ادیب الممالک کلمات رب و پرورده و در قصیده ۱ حافظ کلمات بندگان و پرور و در مثنوی ۱ حافظ کلمه پروردن و در غزل ۱ میرزاده عشقی و در قصیده ۲۴ خاقانی و در مقاله کلمه پرورش و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء و در شعر ۱ خسرو و شیرین نظامی گنجوی کلمه پروردم و در قطعه ۱ سلیم تهرانی کلمه پرورت و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیده ۱ فضولی و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی و در قصیده ۴۲ محتشم کاشانی کلمه پرور و در رباعی ۱۶ سلمان ساوجی کلمه پرورده وجود دارد. در بیت زیر از ترجیع بند ۱ نسیمی عبارت روح پرور وجود دارد. در این بیت منظور از روح، روح الله یا روح القدس است.
ای ساقی روح پرور ما *** لعل تو شراب کوثر ما
در مقاله به لوح زمرد اشاره شده است. در لوح زمرد بیان شده: «خورشید پدر دنیای فیزیکی و ماه مادر آن است، روح القدس روحهای پرورش یافته را به ارمغان میآورد و زمین آنها را تغذیه میکند. پدر تمامی این پیشرفتها در کل گیتی، همیشه و همه جا حاضرست.» در مقاله بیان شده که بسم الله الرحمن الرحیم جمع معشوق و عاشق و بیانگر عشق ماه و خورشید یا بالاترین مرتبه عشق در جهان دوقطبی یا مرحله روح الله یا روح القدس است. در متن لوح زمرد دو کلمه پدر معنای متفاوت میدهند. منظور از «خورشید پدر دنیای» پروردگار یا روح القدس است. منظور از «پدر تمامی این پیشرفتها» خداوند است. در مثنوی ۱ نسیمی و در قصیده ۲۴ خاقانی کلمه فاتحه و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در شعر ۱ آغاز کتاب عراقی و در غزل ۱ حزین لاهیجی کلمه حمد و در آیه ۱ سوره حمد یا فاتحه عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» و در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی کلمه الحمد و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در بیت ۱ شعر مجلس اول سعدی و در لمعات ۱ عراقی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه الحمدلله ذکر شده است. این عبارت به تجلی خداوند یا صفات و اسما خداوند در مرحله رب یا روح الله یا روح القدس اشاره میکند. در نامههای فارسی ۱۰۰ قائم مقام فراهانی عبارت روح العالمین ذکر شده است. در مرحله رب تنها صفات خداوند حضور دارند و صفات شیطان حضور ندارند. از این جهت این مرحله یک جهان ۱ قطبی است. شماره نماد نجومی خورشید ۱ است. در شکل زیر یکی از مراحل رب یا مراحل وجود به شکل خورشید نشان داده شده است. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در قصیده ۱ حافظ و در ترجیع بندهای ۱ نسیمی و اوحدی و در غزل ۱ بیدل دهلوی و در قصیده ۱ حزین لاهیجی و در باب ۱ کتاب مقدس استر و در مسمط ۱ ادیب الممالک و در غزل ۱ سلیم تهرانی و در شعر ۴۲ تحفةالاحرار جامی و در قصیده ۴۲ محتشم کاشانی و در غزل ۲۴۲ انوری و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمه پرده و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در لمعات ۱ عراقی و در غزل ۱ فرخی یزدی و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیده ۱۶ عطار کلمات پرده و مقام و در قطعه ۱ سلیم تهرانی و در قصیده ۱ ملک الشعرا و در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر کلمه مقام و در قصیده ۱ فضولی کلمات پرده، مقام و رضا و در قصیده ۱ امیرخسرو دهلوی و در غزل ۱ فرخی یزدی و در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات پرده، حد و مرز و در ترجیع بند ۱ مولانا کلمات پرده و رضا و در آیه ۲۲۴ سوره بقره کلمه رضایت و در ترجیع بند ۱ خاقانی و در نامههای فارسی ۱۰۰ قائم مقام فراهانی کلمه رضا و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی کلمات رضا و مرز وجود دارند. پرده بیانگر مقام رضای خداوند و حد واسط و مرز جهانهای عدم و مرحله روح الله یا روح القدس است. در ابیات متوالی زیر از قصیده ۱ حافظ کلمات بحر (جهانهای عدم)، پرده (مقام رضای خدا) و خورشید (مرحله روح الله یا روح القدس) ذکر شدهاند.
در جنب بحر جود تو از ذره کمتر است *** صد گنج شایگان که ببخشی به رایگان
عصمت نهفته رخ به سراپردهات مقیم *** دولت گشادهرخت بقا زیر کندلان
گردون برای خیمه خورشید فلکهات *** از کوه و ابر ساخته پازیر و سایهبان
جعفر پناهی کارگردان فیلمهای «پرده»، «آینه» و «دایره» است. در مقاله بیان شده که پرده بیانگر مقام رضای خدا و آینه بیانگر مرحله روح الله یا روح القدس است. در مقاله بیان شده که آفرینش آدم از گل و دمیدن روح در آدم بیانگر مرحله اله و شروع دایره جهانهای دو قطبی است که بخشی از صفات خداوند به صورت امانت یا بالقوه به آدم داده میشود. این صفات در مرحله رب یا روح الله یا روح القدس و انتهای دایره جهانهای دو قطبی به فعلیت میرسد. در مقاله کلمه میوه و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیده ۱۶ عطار و در غزل ۴۲۲ عطار کلمات نیک و بد ذکر شدهاند. منظور از خوردن از میوه درخت نیک و بد قرار گرفتن آدم در جهان دوقطبی نیک و بد یا تضاد است. هدف از خوردن میوه درخت نیک و بد در سمت راست دایره جهان دوقطبی، رسیدن به درخت آگاهی در سمت چپ دایره جهان دوقطبی است. در شکل زیر جهان دو قطبی خیر و شر به صورت دایره یا حلقه نشان داده شده است. شکل دایرهای راه کمال نشان میدهد که تعداد العالمین یا جهانهای دو قطبی مربوط به هر مرحله وجود یا رب محدود هستند. در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمه محدود وجود دارد. از دید ناظری که در مرحله عدم قرار دارد بینهایت مرحله رب وجود دارد. هر مرحله رب شامل بخشی از صفات خداوند است. در خطبه ۱ نهج البلاغه عبارت «پروردگارى كه براى صفات او حدّ و مرزى وجود ندارد» ذکر شده است. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمه لااحصی وجود دارد. در لغت نامه دهخدا بیان شده: «لااحصی به معنی شمار نکنم. و اشارت است به حدیث نبوی ص : لااُحصی ثناء علیک انت کما اثنیت علی نفسک ؛ یعنی شمار نتوانم کرد صفات را بر تو، آنی که خود صفت کردی ذات خود را:» ابیات زیر از شعر ۱ مجلس اول سعدی و شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی نشان میدهند که جهانهای عدم، جمع جهانهای وجود یا جهانهای رب هستند. در مقاله کلمه جمع ذکر شده است.
الحمدلله الذی خلق الوجود من العدم *** فبدت علی صفحاته انوارُ اسرار القدم (شعر ۱ مجلس اول سعدی)
شکر آن خدایی را که او هست آفریدهست از عدم ***. پس کرد پیدا بر عدم انوار اسرار قدم (شعر ۱ مجلس اول سعدی)
به امرش وجود از عدم نقش بست *** که داند جز او کردن از نیست، هست؟ (شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی «سرآغاز»)
در لمعات ۱ عراقی و در شعر ۱ دیگر سرودههای فرخی یزدی و در قصیده ۴۲۲ امیر معزی کلمه کوثر و در قطعه ۱ خاقانی و در قطعه ۱ پروین اعتصامی و در غزلهای ۱ محتشم کاشانی و آشفته شیرازی و در قطعه ۱ سلیم تهرانی و در غزل ۲۲۴ بلند اقبال کلمه چشمه وجود دارد. منظور از چشمه کوثر جهانهای عدم است. چشمه در آخر رود قرار دارد. در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات آخر، چشمه و عدم ذکر شدهاند. جهانهای عدم آخرین مرحله کمال است. نقاشی رودخانه اثر صادق هدایت است. در غزل ۱۵۵۴ امیرخسرو دهلوی کلمات آخر و چشمه ذکر شدهاند. سوره قاف ۱۵۵۴ حرف دارد. در مقاله بیان شده که حرف مقطعه قاف در ابتدای سوره قاف به کوه قاف یا جهانهای عدم اشاره میکند. در توضیحات کوثر در سایت ویکیشیعه که آدرس آن در زیر آمده بیت زیر از حافظ قرار دارد. این بیت نشان میدهد کوثر بالاتر از مرحله بهشت عدن در راه کمال قرار دارد. در توضیحات سلسبیل در سایت ویکیشیعه که آدرس آن در زیر آمده بیان شده: «در گزارشهای روایی دیگر آمده است محل جاری شدن سلسبیل از زیر عرش است و از آنجا روانه بهشت عدن (بالاترین مقام در بهشت) میشود و در ادامه وارد مناطق دیگر بهشت میشود.» عرش، کوثر و سلسبیل بیانگر جهانهای عدم و بهشت عدن بیانگر بالاترین مرحله در جهان دوقطبی یا مرحله روح الله یا روح القدس است. در رباعی ۱۶ سلمان ساوجی کلمات عدن و روح ذکر شدهاند. در مسمط ۱ ادیب الممالک به شهر عدن اشاره شده است. در توضیحات عدن در ویکیپدیا بیان شده «عَدَن یکی از جنوبیترین شهرهای یمن و مرکز استان عَدَن در کشور یمن در شبه جزیره عربستان است.» در مقاله به یمن و عربستان اشاره شده است. در ویکیپدیا بیان شده که تراکم جمعیت عدن ۱۰۰۰ کیلومتر مربع است. در مقاله کلمات جمعیت و عدد ۱۰۰۰ و در قصیده ۱ نظام قاری کلمه مربع وجود دارد. در بیت زیر از ترجیع بند ۱ نسیمی عبارت سلسبیل و کوثر وجود دارد. در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی کلمه نجم و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی کلمه انجم و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمات سدره و جبریل و در مثنوی ۱ نسیمی کلمه سدره و در باب ۱ انجیل برنابا و در مسمط ۱ ادیب الممالک و در بیت ۱۶ شعر ۱ النوبة الثالثة - سوره سبا میبدی کلمه جبریل وجود دارد. در سوره نجم بیان شده: «و به راستى كه بار ديگر هم او [جبرئيل] را ديد. در نزديكى سدرة المنتهى.» منظور از سدرة المنتهی و جبرئیل مرحله روح الله یا روح القدس است. در ویکیپدیا بیان شده سدرة المنتهی منتهای رسیدن جبرئیل است و محمد(ص) توانست از آن بگذرد. در مقاله ویدئویی با عنوان «الهی قمشه ای-پیامبر رحمت» آمده که ایشان این موضوع را بیان میکنند. محمد(ص) جهانهای عدم را مشاهده کرده که بالاتر از مرحله روح الله یا روح القدس یا جبرئیل یا سدرة المنتهی است. اگر بیت زیر از مثنوی ۱ نسیمی که در آن کلمه سدره وجود دارد را به عدد ابجد صغیر تدبیل کنیم حاصل ۱۶۱ میشود. در مقاله عدد ۱۶۱ ذکر شده است. در بیت زیر کلمه عدد وجود دارد.
ای ساقی سلسبیل و کوثر *** پیمانه در آب کوثر انداز (نسیمی)
بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه *** که از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم (حافظ)
سدره اگرچه به بسی منتهی است (؟) *** از عددش یافته نشو و نماست
توضیحات کوثر در سایت ویکیشیعه
توضیحات سلسبیل در سایت ویکیشیعه
در مقاله به سوره حج اشاره گردید. حج نمادی از جهانهای عدم است. در زیر آدرس مقاله استاد طاهری با عنوان «معراج حج» آمده که بیان میکند: «حج، عروجی به هفت آسمان، یعنی هفت گنجینه ی آگاهی های هستی، آن هم در میان جمع است. در این حرکت، با گم شدن در سیل خروشان و یکپارچهی حج گزاران، محو شدن هم تجربه می شود؛ اما هدف، بالاتر از این یکپارچگی و بالاتر از این محو شدن است و کسی به آن میرسد که با آمادگی عازم این مسیر شده باشد.» جهانهای وجود مانند گوهرهایی در دریای عدم هستند. بیت زیر از ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی بیانگر این مطلب است. در مثنوی ۱ نسیمی و در غزل ۲۲۴ مولانا کلمات دریا، بحر و گوهر و در غزل ۱ بیدل دهلوی و در ترجیع بند ۱ نسیمی و در قطعه ۱ سلیم تهرانی و در قصیده ۱ حزین لاهیجی و در قصیده ۴۲۲ امیر معزی کلمات دریا و گوهر و در مثنوی ۱ حزین لاهیجی و در قصیده ۱ حافظ و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمات بحر و گوهر و در قصیده ۱ میلی کلمات بحر و گهر و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی کلمات دریا، بحر و گهر و در مثنوی ۱ حافظ و در شعر ۱ شاهنامه فردوسی «جمشید» و در غزل ۱ ابن یمین و در ترجیع بند ۱ میلی و در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی و در غزل ۲۲۴ بلند اقبال و در غزل ۴۲۲ عطار کلمه گوهر و در قصیده ۱ میلی و در قصیده ۱ فضولی و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی کلمه گهر وجود دارد.
گوهر دریای عرفان بحر و علم کان وجود *** رهنمون رهروان و پیشوای اتقیا
در بیت « بنی آدم اعضایِ یکدیگرند *** که در آفرینش ز یک گوهرند» از حکایت ۱۰ سعدی منظور از گوهر جهانهای وجود یا تن واحد آدم یا روح الله یا روح القدس یا رب است. در سوره توبه و در شعر ۱ آغاز کتاب عراقی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی لا اله الا هو و در متفرقات ۱ شاه نعمت الله ولی لا اله الا الله ذکر شده است. لا اله الا الله بیانگر جهانهای عدم است. «لا اله» یعنی جهانهای عدم مرحله اله یا وجود نیست. الا الله یعنی بعد از جهانهای عدم خداوند مانده است. جهانهای عدم بین مرحله اله (لا اله) و خداوند (الا الله) قرار دارد. در بیت زیر از قصیده ۱ سوزنی سمرقندی عبارتهای لا اله و الا الله ذکر شدهاند. اگر بیت زیر را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۲۲۱ میشود. سوره معارج ۲۲۱ کلمه دارد. در مقاله بیان شده که در سوره معارج کلمات عروج و حلاجی ذکر شدهاند. در مقاله بیان شده که منصور حلاج جهانهای عدم را مشاهده یا تماشا کرده است و خود را با تمام مخلوقات در وحدت دیده و از این جهت بانگ اناالحق سر داده است. در باب ۲۲۱ انجیل برنابا بیان شده بعد از مصلوب شدن یهودا اسخریوطی عیسی(ع) از بالای کوه زیتون عروج میکند. در مقاله به عروج عیسی(ع) از بالای کوه زیتون اشاره گردید. اگر عبارت «کوه قاف» را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۲۱۲ میشود. در مقاله بیان شده که منظور از کوه قاف جهانهای عدم است.
لااله آورده را اثبات الاالله ز من *** عشق الاالله و صدق لااله آوردهام
جهانهای عدم غیر قابل وصف یا سبحانی هستند؛ چون جهانهای عدم از دید ناظر بینهایت هستند. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات عدم و سبحان و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات عدم، سبحان و نظاره وجود دارند. در شکل زیر از دوره چهارم عرفان حلقه این موضوع مشخص است. خداوند جهانهای عدم را از دید ناظری که در آن است بینهایت خلق کرده تا ناظر عظمت خداوند را درک کند. در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمات دیده، ناظر و نظاره و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در قصیده ۱ عراقی و در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر و در غزل ۱۵۷۰ امیرخسر دهلوی کلمات دیده و نظاره و در شعر ۲۴ خسرو و شیرین نظامی گنجوی کلمات دیده و نظارگی و در منشور کوروش کلمه نظاره و در غزل ۱ نسیمی کلمات نظاره و ناظر و در ترجیع بندهای ۱ خاقانی و نسیمی کلمات نظاره و عدم و در آیه ۱ سوره اسراء و ترجمه انصاریان و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در قصیده ۱ مجد همگر کلمه عظمت و در قصیده ۱ حافظ و در مثنوی ۱ نسیمی و در نامههای فارسی ۱۰۰ قائم مقام فراهانی و در در بیت ۴ شعر ۲ النوبة الثالثة - سوره ص میبدی کلمه عظیم و در باب ۱۶ انجیل برنابا و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی و در برگ ۴۴۲ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه کلمه اعظم و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات عدم و عظیم وجود دارند. از دید خداوند جهانهای عدم محدود است. فقط خداوند بینهایت است. الله اکبر بیان میکند که فقط خداوند بینهایت است. در مثنوی ۱ نسیمی عبارت بلا انتهی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه نامحدود و در قصیده ۲۴ محتشم کاشانی کلمه نامتناهی وجود دارد. در خطبه ۱ نهج البلاغه عبارت خدای سبحان و در بیت ۴ شعر ۲ کشف الاسرار و عدة الابرار میبدی عبارتهای «سبحان الملک الاعظم» و «سبحان خالق النّور» وجود دارند. خداوند به دلیل بینهایت بودن، سبحان یا غیر قابل وصف است.
مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله «لذت حقیقت» است که آدرس آن در زیر آمده است.
نظرات
ارسال یک نظر