رضاخان پهلوی

در مقاله به خدمات ملکه فرح پهلوی اشاره شده است. در توضیحات فرح پهلوی در ویکی‌پدیا بیان شده: «جمعیت خیریه فرح پهلوی: جمعیت خیریه فرح پهلوی سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۳۳۲ بنیاد شد.» سوره قلم ۱۳۲۳ حرف دارد. ارقام عددهای ۱۳۲۳ و ۱۳۳۲ مشترک هستند. در سوره قلم به کار خیر اشاره شده است. در مقاله به پروین اعتصامی اشاره شده است. در بیت زیر از توضیحات پروین اعتصامی در ویکی‌پدیا کلمه جمعیت وجود دارد.

ای گل تو ز جمعیّتِ گلزار چه دیدی؟ *** جز سرزنش و بدسریِ خار چه دیدی؟

در توضیحات پروین اعتصامی در ویکی‌پدیا بیان شده: «کتاب مجموعه مقالات و قطعات و اشعار پروین اعتصامی یک سال پس از مرگش نوشته و در سال ۱۳۲۳، برای نخستین بار چاپ شده ‌است.» سوره قلم ۱۳۲۳ حرف دارد. قلم به نوشتن اشاره می‌کند. در توضیحات پروین اعتصامی در ویکی‌پدیا بیان شده ساخت بنای خانه پروین در تبریز به دوران پهلوی اول برمی‌گردد. منظور از دوران پهلوی اول دوران رضا شاه است. درگذشت رضاشاه در سال ۱۳۲۳ خورشیدی بوده است. رضاشاه نیز به ایران خدمت زیادی کرده است. ملکه فرح پهلوی متولد سال ۱۳۵۷ قمری است. در مقاله خبری از ایران اینترنشنال با عنوان «سال ۱۴۰۴ با شعارهای اعتراضی مردم در اماکن تاریخی آغاز شد.» آمده که در آن به انقلاب ۱۳۵۷ یا عبارت بهتر فتنه ۱۳۵۷ و رضاشاه اشاره شده است. در ترجیع بند ۱ مولانا و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات رضا، شاه و ری در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی کلمات رضا و خان و در قطعه ۱ سلیم تهرانی و در شعر ۴۲ پادشاهی بهرام گور شاهنامه فردوسی کلمات شاه و خان و در قصیده ۱ حافظ و در ترجیع بند ۱ میلی کلمه خان و در مقاله کلمه شاه و در نامه‌های فارسی ۱۰۰ قائم مقام فراهانی کلمات رضا، خان، عبدالعظیم و سوادکوهی ذکر شده‌اند. آرامگاه رضاشاه آرامگاه در پیرامون حرم شاه عبدالعظیم، شهر ری بوده است. رضاشاه متولد شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران است. در مقاله به مازندران اشاره شده است. در مقاله کلمات کوچ، دره، اصفهان، کارگر، زندگی و ساده و در قصیده ۱ حزین لاهیجی و در قصیده ۲۴ امیر معزی کلمه معدن وجود دارد. در توضیحات شهرستان سوادکوه در ویکی‌پدیا بیان شده: « تا حدود یک قرن پیش اقتصاد عمده مردم سوادکوه دامپروری بوده و با زندگی عشایری و کوچ‌نشینی امرار معاش می‌کردند که هنوز بازماندگان این نسل در گوشه و کنار این منطقه با همان سبک ساده زندگی به چشم می‌خورند؛ امّا با تأسیس راه‌آهن و کشف رگه‌های زغال‌سنگ در کوه‌های سوادکوه و پیامد آن احداث معادن استخراج زغال‌سنگ و انتقال آن به کمک لوکوموتیو به اصفهان سبک جدیدی در کسب درآمد مردم و تغییر زندگی کوچ نشینی به زندگی کارگری و مقرری بگیری معادن به وجود آورد. مجموعه معادن کارسنگ، کارمزد، تاریک‌دره و از این قبیل هستند.» اگر این متن را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۳۲۱ می‌شود. درگذشت رضاشاه در سال ۱۳۲۳ خورشیدی بوده است. ارقام عددهای ۱۳۲۱ و ۱۳۲۳ مشترک هستند. در توضیحات رضاشاه در ویکی‌پدیا بیان شده: «او نهادهای مدرن را در ایران پایه‌گذاری کرد که از مهم‌ترین آن‌ها راه‌آهن سراسری، ارتش نوین، دادگستری نوین و دانشگاه تهران است.» در ادامه مقاله به قطار و دانشگاه تهران اشاره شده است. در توضیحات صادق زیبا کلام در ویکی‌پدیا بیان شده: «زیباکلام در مناظره‌ای با رهدار در دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی ریشه‌های ضدیت با آمریکا و آمریکا ستیزی در ایران پرداخت و از رضا شاه دفاع کرد و گفت: «مدیون چکمه‌های رضا شاهیم. من معتقدم تاریخ بهترین تعیین‌کننده است به شرطی که تحریف نشود؛ به نظر من رضا شاه خدمات زیادی را به ایران کرد»» در باب ۴۲ انجیل برنابا کلمات کلام و چکمه و در قصیده ۱ نظام قاری کلمه چکمه وجود دارد. در مقاله به پوتین اشاره شده است. کلمات پوتین و چکمه هم‌معنی هستند. در توضیحات صادق زیباکلام در ویکی‌پدیا بیان شده: «وی گفت بعد از مشروطه، قدرت مرکزی سراسر کشور از بین رفت و در بلوچستان، خراسان، گیلان، کردستان، خوزستان یاغیان مختلفی سر برآوردند و این رضاخان بود که با سرکوب آن‌ها قدرت مرکزی را به کشور بازگرداند. در دوران دولت رضاخان، صنعت ایران با رشد بسیاری مواجه شد و صنایع راه‌آهن، نساجی، راه‌سازی و ورود بانکداری و علوم از موفقیت‌های آن دوره است. زیباکلام با مردود دانستن سندهایی که رضاخان را دست نشانده انگلیس معرفی می‌کند اظهار داشت: اگر او انگلیسی بود، چرا دولت انگلستان او را برکنار کرد؟ وی افزود: انگلیسی‌ها گرچه برای تأمین منافع ملی در ابتدا موافق روی کار آمدن رضا خان بودند، اما چون او در ده سال دوم سلطنت خود به آلمان‌ها گرایش پیدا کرد، دولت انگلیس او را ساقط کرد. زیبا کلام در قسمت دیگری از سخنان گفت: بسیاری از نخبگان از جمله مدرس و دکتر مصدق از رضاخان حمایت می‌کردند، زیرا او فردی قلدر و قدرتمند بود و می‌توانست امنیت برقرار کند. رضاخان مستبد بود ولی وطن‌پرست بود و برای آبادانی ایران تلاش و خدمت فراوانی کرد و تمام زیرساخت‌های لازم را جهت توسعه ایران فراهم کرد.» در مقاله کلمات رضاخان، وطن‌دوست، خدمت، صنعت و انگلیس و در باب ۱۶ انجیل برنابا کلمات خدمت، بانک و کلام و در برگ ۲۴۴ کتاب زهیر کلمه بانک و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی کلمات شاه، خدمت و یاغی و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء کلمه یاغیگری وجود دارد. گرایش پیدا کردن رضاشاه به هیتلر خطا و اشتباه بوده است. در ادامه مقاله خبری از ایران اینترنشنال با عنوان ««پایاب شکیبایی»؛ تلاش ظریف برای توجیه علاج‌گری» آمده که در آن کلمات هیتلر و خطا ذکر شده‌اند. در توضیحات پروین اعتصامی در ویکی‌پدیا بیان شده: «برای نمونه، پروین با مطالعه شعرهایی چون «به یک مومیایی»، «خروس و مروارید»، «زنجره و مورچه» و «نغمه پیراهن» تصمیم گرفت که با تقلید از برخی از آن‌ها شعر دیگری بسراید.» در مقاله بیان شده که مورچه نماد خدمت است. در توضیحات آرامگاه رضاشاه در ویکی‌پدیا بیان شده: «در جریان گودبرداری محل پیشین آرامگاه، پیکری مومیایی کشف شد. بررسی نقشه ماهواره‌ای، اینکه پیکر متعلق به رضاشاه باشد را محتمل‌ترین گزینه می‌داند.» اگر این جمله را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۶۱۱ می‌شود. در مقاله عدد ۶۱۱ ذکر شده است. در غزل ۱ میرزاده عشقی کلمه نقشه وجود دارد. در ادامه مقاله خبری از ایران اینترنشنال با عنوان ««ذهنیت مدرن» رضاشاه طرح‌ها و ایده‌های جدید را پذیرفت؛ گفت‌وگو با فرج سرکوهی» آمده که در آن به میرزاده عشقی اشاره شده است. آرامگاه رضا شاه در شهر ری است. صادق زیبا کلام متولد شهر ری است. در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات رضا، شاه و ری ذکر شده است. در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات کعبه، مکیان، رضا و شاه و در قصیده ۱ امیر معزی کلمات مکه و شاه و در مقاله کلمات آرامگاه، پیکر، قطار، هواپیما، پرواز و مکه وجود دارند. در توضیحات آرامگاه رضاشاه در ویکی‌پدیا بیان شده در دوره نخست‌وزیری رجبعلی منصور قرار شد پیکر رضاشاه به ایران آورده شود و هواپیمای حامل پیکر رضاشاه پیش از آمدن به ایران، به منظور طواف در مکه از قاهره به طرف جده پرواز کرد. سرانجام پیکر رضاشاه به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد. اگر عبارت «رضاخان پهلوی» را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۷۰۵ می‌شود. در ادامه مقاله مستندی از شبکه من و تو با عنوان ناگفته‌های PS752 درباره انهدام هواپیمای مسافربری ۷۵۲ اوکراین آمده که مدت زمان آن در گوگل ۵۷:۱۰ نشان داده می‌شود. ارقام عددهای ۱۷۰۵ و ۵۷:۱۰ مشترک هستند. درباره آرامگاه رضاشاه به هواپیما اشاره گردید. پیشتبان شبکه من و تو خانواده پهلوی است. در توضیحات پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در ویکی‌پدیا بیان شده اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصله ۲۴ ثانیه از سامانه موشکی تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شدند. در مقاله عدد ۲۴ ذکر شده است. رضاشاه متولد ۲۴ اسفند است. خمینی آرامگاه رضاشاه را تخریب کرده است. در توضیحات آرامگاه رضاشاه در ویکی‌پدیا بیان شده: «صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود می‌گوید که پس از جلسه‌ای که با روح‌الله خمینی داشته است به این نتیجه رسیده‌اند که برای کوتاه کردن دست خاندان پهلوی در سالروز رفتن شاه به مصر آرامگاه رضاشاه را تخریب کنند و زمانی که شروع به کار کردند به علت محکمی ساختمان مجبور شدند از مواد منفجره، گریدر، بولدوزر، جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی استفاده کنند؛» در ادامه مقاله خبری از دویچه وله آمده که بیان می‌کند: «بعدازظهر روز دوشنبه سيزدهم فوريه (۲۴ بهمن) تصميم مسؤولان حكومت جمهورى اسلامى ايران براى بستن حسينيه دراويش گنابادى در شهر قم موجب برپايى ناآرامى شد. حسينيه را شبانه به آتش كشيدند و آثار آن را با بولدوزر محو كردند.» در ویکی‌پدیا بیان شده که آرامگاه رضاشاه با حکم صادق خلخالی تخریب شد. در مقاله به صادق خلخالی اشاره شده است. در توضیحات آرامگاه رضاشاه در ویکی‌پدیا بیان شده: ««به‌عنوان اینکه افتتاحی بشود برای تخریب، بنده هم اولین کلنگ خرابکاری را زدم.» صادق خلخالی در مورد تخریب آرامگاه رضاشاه.» در ترجیع بند ۱ فرخی سیستانی و در ترجیع بند ۱ میلی و در قصیده ۲۴ امیر معزی کلمه کلنگ وجود دارد. در توضیحات صادق خلخالی در ویکی‌پدیا بیان شده: «خلخالی در اولین روزهای انقلاب قصد داشت تخت جمشید و دیگر بناهای باستانی ایران پیش از اسلام را با بولدوزر نابود کند. مقاومت‌های محلی، تلاش او را ناکام گذاشت. می‌گفتند حتی مقبره فردوسی نیز در لیست تخریب خلخالی قرار داشته است.» در مقاله به تخت جمشید و آرامگاه فردوسی اشاره شده است. در ادامه مقاله به تخریب حسنیه دراویش گنابادی با بولدوزر اشاره شده است. در مسمط ۱ ادیب الممالک و در قصیده‌های ۲۴ و ۴۲۲ امیر معزی کلمه ظهیر و در مقاله کلمات مرعشی، اوستا، فرش، کوه، دریا، فریدون، رستم، شاهنامه فردوسی، دیو، مازندارن، اسکندر، داریوش سوم و هخامنشی ذکر شده‌اند. در توضیحات شهرستان سوادکوه در ویکی‌پدیا بیان شده: «ایالت فرشوادگر که در آثار مورخانی نظیر استرابون یونانی، ابن اسفندیار، میر ظهیرالدین مرعشی و کتاب اوستا از آن یاد شده ترکیبی از واژه‌های تبری فرش به معنی دشت و جلگه، واد به معنی کوه و گر به معنی دریا ذکر شده است. در برخی دیگر از منابع تاریخی مانند التدوین آمده که نام قدیم سوادکوه پتشخوارگر و پتشخرگر بوده و فرمانروایان و امرای بسیاری از این منطقه برخاسته و وقایع تاریخی مهمی نظیر ورود و سکونت فریدون پادشاه پیشدادی، پیکار رستم پهلوان مشهور شاهنامه فردوسی با دیوان مازندران و عبور اسکندر مقدونی در جنگ با داریوش سوم پادشاه ایران آخرین پادشاه هخامنشی در این ناحیه روی داده است.» اگر این متن را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۵۰۷ می‌شود. در مقاله بیان شده که اگر عبارت «رضاخان پهلوی» را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۷۰۵ می‌شود. در مقاله بیان شده که زادگاه رضاشاه در شهرستان سوادکوه است. در زیر خبری از ایران اینترنشنال با عنوان ««ذهنیت مدرن» رضاشاه طرح‌ها و ایده‌های جدید را پذیرفت؛ گفت‌وگو با فرج سرکوهی» آمده که در آن بیان شده: «محسن فروغی، فرزند محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)، بود که در سال ۱۳۱۶ از دانشسرای هنرهای زیبای پاریس فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. از آثار او می‌توان به آرامگاه باباطاهر همدان، آرامگاه سعدی (سعدیه)، کاخ نیاوران و همچنین شعبه‌های بانک ملی ایران در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و بازار تهران اشاره کرد. سرکوهی درباره نوع معماری رایج در دوران رضاشاه گفت معماران آن دوره، عناصر باستانی را با عناصر مدرن تلفیق کردند و بر «ایرانی بودن» طرح‌ها تاکید داشتند، به همین دلیل، طرحی که بر اساس اهرام مصر برای ساختن آرامگاه فردوسی ارائه شده بود، رد شد.». در مقاله بیان شده که در آیه نور کلمه فروغی وجود دارد. در مقاله بیان شده که سوره نور ۱۳۱۶ کلمه دارد. در مقاله به آرمگاه‌های باباطاهر، سعدی و فردوسی اشاره شده است. اگر متنی که از خبر ایران اینرنشنال به آن اشاره گردید را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۳۲۱ می‌شود. در مقاله عدد ۱۳۲۱ ذکر شده است. در ترجیع بند ۱ خاقانی و در قصیده ۱ سوزنی سمرقندی و در قصیده ۱ مجد همگر و در غزل ۱ آشفته شیرازی کلمه کیمیا وجود دارد. در برگ ۱ کتاب کیمیاگر نوشته پائولو کوئلیو و ساخت فرید سقراطی نقاشی احرام مصر آمده است. در خبر ایران اینترنشنال بیان شده: «او در زمینه تحولات در حوزه موسیقی و پیدایش چهره‌های جدید در دوره رضاشاه نیز گفت کسانی که برنامه‌های فرهنگی را تدوین می‌کردند، به این نتیجه رسیدند که موسیقی سنتی دربار قاجار خوب است، اما ایرانی‌ها به نوع دیگری از موسیقی نیاز دارند که منطبق با زمانه باشد. سرکوهی تاکید کرد: «موسیقی در دوره رضاشاه به میان مردم رفت و شان پیدا کرد و اهالی موسیقی از عنوان تحقیرآمیز "مطرب" به "هنرمند" تبدیل می‌شوند.»» اگر این متن را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۰۱۴ می‌شود. در مقاله عدد ۱۰۱۴ و کلمات موسیقی و هنر و در قطعه ۱ خاقانی و در قطعه ۱ پروین اعتصامی و در غزل ۲۲۴ سیدای نسفی و در برگ ۲۴۴ کتاب پله پله تا ملاقات خدا کلمه هنرمند و در ترجیع بندهای ۱ خاقانی و فرخی سیستانی و در غزل ۱ سوزنی سمرقندی کلمه مطرب ذکر شده است. در خبر ایران اینترنشنال بیان شده:

«تحولات در حوزه ادبیات و پالایش زبان

این منتقد ادبی همچنین گفت با وجود اینکه پیش از رضاشاه، تغییراتی در حوزه ادبیات صورت گرفته بود و به‌عنوان نمونه میرزاده عشقی، فرخی و ملک‌الشعرا بهار تحولاتی را ایجاد کرده بودند، ولی چنین تحولاتی جوابگوی زمانه نبود.» اگر این متن را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۴۵۴۱ می‌شود. در مقاله بیان شده که سوره قاف ۱۵۵۴ حرف دارد. ارقام عددهای ۱۵۵۴ و ۱۴۵۴۱ مشترک هستند. در سوره قاف کلمات زبان و ادب ذکر شده‌اند. در مقاله به میرزاده عشقی، فرخی و ملک‌الشعرا بهار اشاره شده است. در خبر ایران اینترنشنال بیان شده: «در زمینه داستان‌نویسی نیز به گفته سرکوهی، داستان‌نویسان نمی‌توانستند به مسائل سیاسی بپردازند، زیرا سانسور شدید بود ولی کسانی چون صادق هدایت، برخی از شاهکارهای خود را در زمان رضاشاه نوشتند.» در مقاله بیان شده که درگذشت صادق هدایت در سال ۱۳۳۰ خورشیدی است. درگذشت ملک الشعراء بهار در ۱ اردیبهشت سال ۱۳۳۰ خورشیدی و درگذشت میرزاده عشقی در سال ۱۳۰۳ خورشیدی است. ارقام عددهای ۱۳۰۳ و ۱۳۳۰ مشترک هستند میرزاده عشقی متولد سال ۱۳۱۲ قمری است. در مقاله عدد ۱۳۱۲ ذکر شده است. در غزل ۱ میرزاده عشقی کلمات زبان و نیش و در برگ ۲۴۲ کتاب پله پله تا ملاقات خدا کلمات عشق و نیش و در مقاله کلمات عشق، زبان، آغاز، روزنامه، شاعر، خانه، دروازه، دولت، کوچه، قطب، هدف و گلوله وجود دارند. در توضیحات میرزاده عشقی در ویکی‌پدیا بیان شده: «عشقی، زبانی آتشین و نیش‌دار داشت. در آغاز زمزمه جمهوریت، عشقی دوباره روزنامه قرن بیستم را با قطع کوچک در هشت صفحه منتشر کرد که یک شماره بیشتر انتشار نیافت و بر اثر مخالفت، روزنامه‌اش توقیف شد و خود شاعر نیز در خانه مسکونی‌اش جنب دروازه دولت، سه راه سپهسالار، کوچه قطب‌الدوله هدف گلوله قرار گرفت. دو روز پیش از آن یکی از دوستانش (میر محسن خان) به‌طور اتفاقی، در اتاق محرمانه اداره تامینات خبر «عشقی، محرمانه کشته شود» را شنیده بود.» اگر این متن را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۱۴۰ می‌شود. در قصیده ۱ ملک الشعراء بهار کلمه شاعر وجود دارد. اگر متن قصیده ۱ ملک الشعرا بهار را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۴۱۱۱۰ می‌شود. ارقام عددهای ۱۱۴۰ و ۴۱۱۱۰ مشترک هستند. در قصیده ۱ ملک الشعرا بهار کلمه پهلوی وجود دارد. در خبر ایران اینترنشنال به ملک الشعراء بهار، میرزاده عشقی و قتل‌های دوران رضاشاه پهلوی اشاره شده است. در توضیحات میرزاده عشقی در ویکی‌پدیا بیان شده: «اسم قاتل «ابوالقاسم بهمن» و از مهاجرین قفقاز بود.» در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در مقاله کلمات ابوالقاسم، بهمن و همدان ذکر شده‌اند. میرزاده عشقی متولد شهر همدان است. در غزل ۱ میرزاده عشقی به همدان اشاره شده است. در غزل ۱ میرزاده عشقی کلمه گرجی وجود دارد. گرجستان جزء قفقاز است. در توضیحات ملک الشعراء بهار در ویکی‌پدیا بین شده: «مادرش اهل گرجستان (از یک خانواده گرجی، که در دوره عباس میرزا به ایران آمده بودند) بود و مانند پدر اهل سواد، شعر و دانش بود.» در ویکی‌پدیا بیان شده: «قفقاز منطقه‌ای کوهستانی بین دریای دریای سیاه و دریای خزر است.» در مقاله به دریای سیاه و دریای خزر اشاره شده است. اگر عبارت «رضاشاه قتل میرزاده عشقی» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۱۲ می‌شود. در مقاله عدد ۱۱۲ ذکر شده است. رضاشاه خطا و اشتباه کرده است. در خبر ایران اینترنشنال بیان شده: «سرکوهی درباره آنچه «استبداد سیاسی» در دوران دوم رضاشاه توصیف کرد، افزود در دوره نخست حکومت رضاشاه، استبداد در ابتدا ناگزیر بود و همه پذیرفته بودند که باید دست قدرتمندی کارها را انجام دهد، اما در دوره دوم، همه شخصیت‌های اطراف رضاشاه حذف می‌شوند، به قتل می‌رسند، به زندان می‌روند یا خانه‌نشین می‌شوند. این روزنامه‌نگار گفت: «وقتی رضاشاه از ایران می‌رود، خارجی‌ها به ایران حمله می‌کنند و مردم خوشحال هستند و سیاستمداران دوره رضاشاه علیه او حرف می‌زنند.» فرج سرکوهی در پایان تاکید کرد در مجموع، طرح‌هایی که در دوره رضاشاه اجرا شد، «کشور را ساخت».» اگر این متن را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۳۵۴۵۳ می‌شود. در مقاله عددهای ۴۵۳۴، ۴۵۴۳ و ۵۴۵۳ ذکر شده‌اند. ارقام این عددها مشترک هستند. در خبر ایران اینترنشنال بیان شده: «سرکوهی گفت مردم به‌دنبال «دستی قوی» بودند که برآید و طرح‌ها را عمل کند. او تاکید کرد طبیعتا جست‌وجو برای «دست قوی»، گرایشات استبدادی به همراه می‌آورد: «رضاشاه در واقع پاسخگوی نیازهای برآورده‌نشده انقلاب مشروطه در زمینه مدرنیته است و در عین حال، به دلیل آنکه ساختار استبدادی را به‌ویژه در دوران دوم حکومت خود ادامه می‌دهد، آن بخش از انقلاب مشروطه را که خواهان محدود کردن قدرت سلطان بود، پایمال می‌کند.»» اگر این متن را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۴۵۰ می‌شود. در مقاله متنی از توضیحات پروین اعتصامی در ویکی‌پدیا آمده که بیان شده که اگر این متن را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۴۵۰ می‌شود. در این متن کلمه پاسخ یا جواب و در مقاله کلمات جست‌و‌جو، دست، قوی و عمل ذکر شده‌اند. در توضیحات پروین اعتصامی در ویکی‌پدیا عکسی آمده که در زیر آن بیان شده: «بازدید محمدرضا پهلوی در دوران ولیعهدی از کتابخانه دانشسرای عالی در سال ۱۳۱۶. سمت راست، پروین اعتصامی، رئیس کتابخانه است.» اگر این متن را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۴۲۸ می‌شود. در مقاله بیان شده که سوره نبأ ۸۲۴ حرف دارد. ارقام عددهای ۴۲۸ و ۸۲۴ مشترک هستند. در سوره نبأ کلمات راست و کتاب و در مقاله کلمات محمدرضاشاه پهلوی، دوران، ولیعهد، راست، کتاب و عددهای ۴۲۸ و ۱۳۱۶ ذکر شده‌اند.

ذهنیت مدرن» رضاشاه طرح‌ها و ایده‌های جدید را پذیرفت؛ گفت‌وگو با فرج سرکوهی
محسن فروغی، فرزند محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)، بود که در سال ۱۳۱۶ از دانشسرای هنرهای زیبای پاریس فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. از آثار او می‌توان به آرامگاه باباطاهر همدان، آرامگاه سعدی (سعدیه)، کاخ نیاوران و همچنین شعبه‌های بانک ملی ایران در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و بازار تهران اشاره کرد.
سرکوهی درباره نوع معماری رایج در دوران رضاشاه گفت معماران آن دوره، عناصر باستانی را با عناصر مدرن تلفیق کردند و بر «ایرانی بودن» طرح‌ها تاکید داشتند، به همین دلیل، طرحی که بر اساس اهرام مصر برای ساختن آرامگاه فردوسی ارائه شده بود، رد شد.
او در زمینه تحولات در حوزه موسیقی و پیدایش چهره‌های جدید در دوره رضاشاه نیز گفت کسانی که برنامه‌های فرهنگی را تدوین می‌کردند، به این نتیجه رسیدند که موسیقی سنتی دربار قاجار خوب است، اما ایرانی‌ها به نوع دیگری از موسیقی نیاز دارند که منطبق با زمانه باشد. سرکوهی تاکید کرد: «موسیقی در دوره رضاشاه به میان مردم رفت و شان پیدا کرد و اهالی موسیقی از عنوان تحقیرآمیز "مطرب" به "هنرمند" تبدیل می‌شوند.
تحولات در حوزه ادبیات و پالایش زبان این منتقد ادبی همچنین گفت با وجود اینکه پیش از رضاشاه، تغییراتی در حوزه ادبیات صورت گرفته بود و به‌عنوان نمونه میرزاده عشقی، فرخی و ملک‌الشعرا بهار تحولاتی را ایجاد کرده بودند، ولی چنین تحولاتی جوابگوی زمانه نبود
در زمینه داستان‌نویسی نیز به گفته سرکوهی، داستان‌نویسان نمی‌توانستند به مسائل سیاسی بپردازند، زیرا سانسور شدید بود ولی کسانی چون صادق هدایت، برخی از شاهکارهای خود را در زمان رضاشاه نوشتند.
سرکوهی گفت مردم به‌دنبال «دستی قوی» بودند که برآید و طرح‌ها را عمل کند. او تاکید کرد طبیعتا جست‌وجو برای «دست قوی»، گرایشات استبدادی به همراه می‌آورد: «رضاشاه در واقع پاسخگوی نیازهای برآورده‌نشده انقلاب مشروطه در زمینه مدرنیته است و در عین حال، به دلیل آنکه ساختار استبدادی را به‌ویژه در دوران دوم حکومت خود ادامه می‌دهد، آن بخش از انقلاب مشروطه را که خواهان محدود کردن قدرت سلطان بود، پایمال می‌کند.»
سرکوهی درباره آنچه «استبداد سیاسی» در دوران دوم رضاشاه توصیف کرد، افزود در دوره نخست حکومت رضاشاه، استبداد در ابتدا ناگزیر بود و همه پذیرفته بودند که باید دست قدرتمندی کارها را انجام دهد، اما در دوره دوم، همه شخصیت‌های اطراف رضاشاه حذف می‌شوند، به قتل می‌رسند، به زندان می‌روند یا خانه‌نشین می‌شوند. این روزنامه‌نگار گفت: «وقتی رضاشاه از ایران می‌رود، خارجی‌ها به ایران حمله می‌کنند و مردم خوشحال هستند و سیاستمداران دوره رضاشاه علیه او حرف می‌زنند.» فرج سرکوهی در پایان تاکید کرد در مجموع، طرح‌هایی که در دوره رضاشاه اجرا شد، «کشور را ساخت».
 
نقاشی احرام مصر در برگ ۱ کتاب کیمیاگر نوشته پائولو کوئلیو

مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله «لذت حقیقت» است که آدرس آن در زیر آمده است.

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/d92580

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب نور و کتاب نشانه ها

گوشه ای از تحریف ها در کتاب های مقدس و دین ها

ارتباط بین کلمه ها و عددها در قرآن، کتاب های مقدس، شعرها و ...