قاف

 سوره ق در قرآن با حرف مقطعه ق یا قاف آغاز می‌شود. در ویکی‌پدیا بیان شده که موضوع این سوره بیشتر درباره معاد، قیامت و انتقال به جهان‌های دیگر پس از مرگ است. این نشان می‌دهد که قاف بیانگر یک جهان است. در آیه ۷ سوره قاف به کوه اشاره شده که نشانه‌ای از کوه قاف است. آیه ۷ سوره قاف بیان می‌کند: «و زمين را گسترانده‏ايم، و در آن كوهها را درانداخته‌ایم، و در آن از هرگونه خرمى رويانده‏ايم» بیت زیر از سعدی مشابه آیه ۷ سوره قاف است. بیت زیر بیان می‌کند که خداوند آنچنان جهان گسترده‌ای خلق کرده است که سیمرغ در دوردسترین مکان یعنی قاف نیز به سهم خود می‌رسد. بنابراین قاف یا کوه قاف دوردست‌ترین جای ممکن در راه کمال است. منظور از کوه قاف آسمان ۷ ام یا آخرین مرحله کمال یا جهان‌های عدم است. در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی کلمه قاف و در مسمط ۱ ادیب الممالک کلمات قاف و عرش و در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات آخر، هفت آسمان و عرش و در قصیده ۱ نظام قاری و در قصیده ۴۲ محتشم کلمات آخر، عرش و کرسی و در قطعه ۱ خاقانی کلمات عرش و کرسی و در باب ۱ انجیل برنابا کلمه کرسی و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات آخر، الاخرة، عدم و وصال و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات آخر، عدم، عرش و لقا و در ترجیع بند ۱ میلی و در شعر ۴۲ تحفة‌الاحرار جامی و در برگ ۲۲۴ کتاب انسان از منظری دیگر کلمه عدم و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات عرش و عارف و در متفرقات ۱ شاه نعمت الله ولی کلمات عارفان و فانی و در ترجیع بند ۱ مولانا کلمه عارفان و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات عدم، فنا و وصل و لقا و در غزل ۱ فروغی بسطامی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در نامه‌های فارسی ۱۰۰ قائم مقام فراهانی و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا و در شعر ۲۴ خسرو و شیرین نظامی گنجوی و در غزل ۴۲۲ عطار کلمه آخر و در غزل ۲۶۱۴ مولانا کلمه آخر و در غزل ۱۲۶۴ مولانا کلمه فنا و در قصیده ۱۶ عطار کلمات آخر و فنا و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در ترجیع بند ۱ اوحدی و در قصیده ۱ عراقی کلمات آخر و وصال و در غزل ۲۴۲ عطار کلمات آخر و وصل و در شعر ۱ دیگر سروده‌های فرخی یزدی و در شعر ۱ مجلس اول در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمه وصال و در غزل ۲۲۴ بلند اقبال و در غزل ۲۴۲ انوری کلمه وصل وجود دارد. منظور از وصال خداوند، مقام عارف و مقام فنا رسیدن به عرش یا جهان‌های عدم یا آخرین مرحله کمال است. اگر کلمه قاف را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۰ می‌شود. اگر کلمه وصال را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۰ می‌شود. در توضیحات کوه قاف در ویکی‌پدیا به نقل از حکایت عقل سرخ از سهروردی بیان شده که کوه قاف رمز عالم بالاست. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ حافظ و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی و در ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی و در ترجیع بند ۱ خاقانی و در مثنوی ۱ نسیمی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در شعر ۶۱ دفتر چهارم مثنوی و معنوی مولانا و در قصیده ۲۴ خاقانی و در قصیده ۲۴ ظهیر فاریابی و در دوبیتی ۲۲۴ باباطاهر و در غزل ۴۲۲ عطار و در برگ ۲۲۴ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه کلمه عقل و در قطعه ۱ خاقانی و در غزل ۱ آشفته شیرازی و در قصیده ۱ مجد همگر کلمه عقول و در قصیده ۱ نظام قاری کلمات عقل و سرخ و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء و قصیده ۱ سلیم تهرانی و در غزل ۱ ملک الشعراء بهار و در شعر ۲۴ منوچهر شاهنامه فردوسی و در شعر ۲۴ مخیل نامه نظام قاری و در قصیده ۲۴ امیر معزی و در غزل ۱۲۴۶ مولانا کلمه سرخ وجود دارد. جعفر پناهی کارگردان فیلم «طلای سرخ» است. پل هگیس کارگردان فیلم «قرمز پرحرارت» است. در قصیده ۱ نظام قاری کلمه قرمز و در مثنوی ۱ مسعود سعد سلمان کلمه حرارت وجود دارد. کلمات قرمز و سرخ هم معنی هستند. مصطفی فرزانه نویسنده کتاب «زبان سرخ» است. در قصیده ۲۴ خاقانی و در مثنوی ۱ حافظ کلمه سیمرغ و در بیت زیر از قصیده ۱ حافظ کلمات سیمرغ و عروج ذکر شده‌اند. منظور از عروج رفتن به جهان‌های عدم است. در قصیده ۲۴ امیر معزی کلمه شهاب دین و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه الشهب یا شهاب وجود دارد. در توضیحات شهاب‌الدین یحیی سهروردی در ویکی‌پدیا بیان شده: «سرانجام به دستاویز آن که وی سخنانی برخلاف اصول دین می‌گوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آن‌ها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را به الحاد متهم کردند و علمای حلب خون او را مباح شمردند (اتهام او معاندت با شرایع آسمانی اعلام شد).» در مقاله به تهمت وارد کردن به نسیمی مشابه سهروردی در شهر حلب اشاره شده است. در مطلبی که از توضیحات نسیمی در ویکی‌پدیا در مقاله آمده به شهاب الدین ابن هلال اشاره شده است. اگر عبارت «شهاب‌الدین یحیی سهروردی» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۱۶ می‌شود.

چنان پهن خوان کرم گسترد *** که سیمرغ در قاف قسمت خورد (شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی «سرآغاز»)

سیمرغ وهم را نبود قوّت عروج *** آنجا که بازِ همّت او سازد آشیان (قصیده ۱ حافظ)

مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله «لذت حقیقت» است که آدرس آن در زیر آمده است.

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/d92580

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب نور و کتاب نشانه ها

گوشه ای از تحریف ها در کتاب های مقدس و دین ها

ارتباط بین کلمه ها و عددها در قرآن، کتاب های مقدس، شعرها و ...