اسماعیل(ع) و اسحاق(ع) قربانی کردن وابستگیها
در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه به پدر و فرزند و در غزل ۸۱۰ مولانا به پدر و طفلان اشاره شده است. ابراهیم خلیل(ع) پدر اسماعیل(ع) و اسحاق(ع) است. در مقاله به آیه ۳۷ سوره ابراهیم اشاره شده است. در سوره ۳۷ قرآن (سوره صافات) به داستان قربانی کردن اسماعیل(ع) یا اسحاق(ع) اشاره شده است. اگر عبارت «قربانی اسماعیل اسحاق داستان» را به اعداد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۷۳ میشود. ارقام عددهای ۷۳ و ۳۷ مشترک هستند. قربانی کردن اسماعیل(ع) یا اسحاق(ع) داستان است. در شعر «فی التوحید باری تعالی جل و علا» عطار کلمات ابراهیم، اسمعیل و قربان و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات خلیل، اسماعیل و قصه و در قصیده ۱ عراقی و در غزل ۱۸۰ فروغی بسطامی کلمه قصه و در قصیده ۱ حافظ و در برگ ۳۷ کتاب آشنایی با صادق هدایت کلمه داستان وجود دارد. پیام داستان قربانی کردن اسماعیل(ع) یا اسحاق(ع) کنار گذاشتن وابستگیها است. اگر عبارت «اسماعیل(ع) و اسحاق(ع) قربانی کردن وابستگیها» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۵۸ میشود. در مقاله بیان شده که سوره ابراهیم ۸۱۵ کلمه دارد. ارقام عددهای ۱۵۸ و ۸۱۵ مشترک هستند. ارتباط یا حلقه قربانی وابستگیها یا روزه و میراث ابراهیم(ع) به کنار گذاشتن وابستگیها، عادتها، تعلقات و اعتیادها کمک میکند. در مقاله کلمه حلقه و در باب ۱ انجیل برنابا و در غزل ۳۷ مولانا کلمه روزه و در باب ۱ انجیل مرقس کلمه قربانی و در غزل ۳۷ تبریزی کلمه قربانیان و در غزل ۳۷ محتشم کاشانی کلمه تعلق و در قصیده ۱ عراقی کلمه عادت وجود دارد. در غزل ۳۷ حافظ به آزادی از تعلق اشاره شده است. اگر عبارت «ابراهیم حلقه قربانی وابستگی ها» را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۷۳ میشود. در باب ۱۸۰ انجیل برنابا کلمه رواق وجود دارد. در مقاله زیر از استاد طاهری بنیان گذار عرفان حلقه با عنوان «در رواق رمضان» بیان شده «یکی از عوامل زمینه ساز تحول و خودسازی، روزه است. این روزه و امساک و خودداری میتواند همچنین شامل روزه چشم، روزه زبان، روزه اندیشه و… انسان را به ترک عادات مربوط به چشم، زبان، اندیشه و… سوق دهد. از این دیدگاه، روزه در راستای ترک عادات، نقش مهمی ایفا میکند. از این نظر، روزه برنامهای برای بهبودبخشی به ابعاد بینشی انسان است که رنگ تعلق را از او میگیرد تا به سمت بیرنگی رود و علاوه بر این وجه درونی و معرفتی، با ترک عادات ظاهری مانند عادت خوردن و آشامیدن (که ۱۱ ماه از الگوی زمانی ثابتی تبعیت میکند)، کمک میکند که چیدمان نرم افزارهای وجود انسان بِه گزینی و اصلاح شود. با توجه به عادتپذیر بودن انسان، اکثر قریب به اتفاق مردم، به نوعی معتاد به شمار میروند و نیازمند تنظیم الگوی نرم افزاری اندیشه و رفتار خود هستند. به این لحاظ میتوان گفت که ماه رمضان، دوره ترک اعتیاد است.» در این متن عبارت «۱۱ ماه» وجود دارد. در مقاله بیان شده شماره نزول سوره ماه ۵۴ است. اعداد ۱۱ و ۵۴ در کنار یکدیگر عدد ۵۴۱۱ را ایجاد میکند. در مقاله اعداد ۱۴:۱۵، ۴۱:۱۵ ذکر شدهاند. ارقام این اعداد مشترک هستند. اگر عبارت «در رواق رمضان» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۵۴ میشود. آیه ۱۸۵ سوره بقره و ترجمه مکارم شیرازی بیان میکند: «(آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد، خداوند راحتي شما را ميخواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد.» اگر این آیه را به عددهای ابجد وسیط و صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۵۴۴ و ۱۱۵۴ میشوند. ارقام عددهای ۱۱۵۴، ۱۵۴۴ و ۵۴۱۱ مشترک هستند. در آیه ۱۸۵ سوره بقره کلمه هدایت و در غزل ۱۸۰ حزین لاهیجی کلمه گیاه ذکر شده است. در توضیحات گیاهخواری در ویکیپدیا به نقل از صادق هدایت بیان شده: «انسان نقش برادر بزرگتر را برای حیوانات دارد؛ نه حق دژخیمی و ستمگری بر آنان را» در بابهای ۱ و ۷۳ انجیل برنابا و در قصیده ۱ جهان ملک خاتون و در قصیده ۱ عراقی و در برگهای ۳۷، ۷۳ و ۱۸۰ کتاب انسان، از منظری دیگر کلمه انسان و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات انس و نقش و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمات نقش و انس و در شعر ۱ عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی کلمات نقش و بزرگ و در غزل ۱۰۸ شاه نعمت الله ولی کلمه نقش و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در باب ۱۸۰ انجیل برنابا و در قصیده ۱۰۸ ناصرخسرو کلمات برادر و بزرگ و در باب ۱ کتاب مقدس یوشع کلمات بزرگ و حیوانات و در باب ۱ انجیل مرقس کلمات برادر و حیوانات و در مقاله کلمه حیوان وجود دارد. در ترجیع بند ۱ خاقانی و در قصیده ۱ حافظ کلمات انس و دهر و در مثنوی ۱ حافظ و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه دهر وجود دارد. نام دیگر سوره دهر سوره انسان است. نقاشیهای «آهوی کوهی» و «آهوی تنها» اثر صادق هدایت هستند. در تضمین ۱ فروغی بسطامی و در غزل ۳۵۴۱ صائب تبریزی کلمه آهو و در مثنوی ۱ حافظ کلمات آهو و شکار و در قصیده ۱ سلیم تهرانی کلمات غزال و شکار و در غزل ۱ آشفته شیرازی کلمه شکار وجود دارد. در سوره مائده و ترجمه انصاریان بیان شده: «ای اهل ایمان! بی تردید خدا شما را به چیزی از شکار [حیوانات در حالی که مُحرم هستید] آزمایش می کند، چه شکاری که [به آسانی و بدون اسلحه] دست شما به آن برسد، و [چه شکاری که به سبب وحشی بودنش] نیزه های شما [آن را صید می کند؛] تا خدا کسی را که در نهان از او می ترسد، معلوم و مشخص نماید. و هر که پس از این [امتحان از حدود خدا] تجاوز کند [و در حال احرام به شکار برخیزد] برای او عذابی دردناک است.» اگر این آیه را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۸۰۰۰ میشود. ارقام عددهای ۱۸۰ و ۱۸۰۰۰ مشترک هستند. بیت زیر از غزل ۳۵۲ سعدی به آیه ۱ سوره مائده اشاره میکند. در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمه مائده وجود دارد.
چون دل ببردی دین مبر هوش از من مسکین مبر *** با مهربانان کین مبر لاتقتلوا صید الحرم
آیه ۱ سوره مائده و ترجمه خرمشاهی بیان میکند: «اى مؤمنان به پيمانها[ى خود] وفا كنيد، [گوشت] چارپايان بر شما حلال است مگر آنچه حكمش بر شما خوانده شود، و [به شرط آنكه] در حال احرام، حلال دارنده صيد نباشيد، خداوند هر حكمى كه بخواهد مقرر مىدارد.» اگر این آیه را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۹۶۱۷ میشود. در مقاله بیان شده که سوره اسراء ۶۷۹۱ حرف دارد. ارقام عددهای ۶۷۹۱ و ۹۶۱۷ مشترک هستند. در سوره اسراء کلمات مومنان و عهد و پیمان وفا کنید ذکر شدهاند. در این آیه بیان شده که در زمان احرام صید حرام است. آیه ۱ سوره مائده نشان میدهد که شکار و خوردن حیوانها کار درستی نیست. خدا به بهانه احرام مدتی مانع شکار و خوردن گوشت حیوانها شده است؛ چون مردم در گذشته قبول نمیکردند که تنها در صورت اجبار و غذا دادن به فقیرها گوشت حیوانها را بخورند. در مقاله بیان شده که ممنوعیت قمار و مصرف مشروبات الکلی مورد پذیرش جامعه قرار نمیگیرد. قربانی کردن و کشتن حیوانات تنها در صورت مجبور بودن و غذا دادن به فقرا صحیح است و اگر غیر از این باشد کارمای منفی دارد. در باب ۱ انجیل مرقس و در مقاله کلمات قربانی و حیوان و در سوره ۳۷ قرآن (صافات) و در غزل ۷۳ شهریار کلمه غذا و در سوره ۷۳ قرآن (مزمل) کلمات غذا و فقیران و در آیه ۱۸۰ سوره آل عمران کلمه فقیران و در باب ۱ انجیل برنابا کلمه گوشت و در حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه کلمات گوشت و فقیر و در قصیده ۱ نسیمی کلمه فقرا و در قصیده ۱ جهان ملک خاتون و در غزل ۱ آشفته شیرازی کلمه فقر و در قصیده ۱۰۸ ناصرخسرو کلمه فقیر و در قصیده ۱۸۰ ناصرخسرو کلمه همبر و در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه کلمات غذا و چهارپایان ذکر شدهاند. در مقالهای با عنوان «لذت حقیقت» که آدرس آن در ادامه آمده ذکر شده که در سوره بقره بیان شده: «بی تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید.» روز شنبه روز عبادت، توجه به اطرافیان و طبیعت بوده است. از این جهت این روز حرمت ویژهای داشته است. هدف این آیه این بوده که مردم یک روز دست از صید ماهی و شکار بردارند تا به طبیعت کمک شود. در ترجیع بند ۱ خاقانی و در قصیده ۱ سلیم تهرانی و در غزل ۳۵۲ سعدی کلمه صید و در مقاله کلمه ماهی ذکر شده است. دلیل اینکه در آیهای از سوره بقره که به آن اشاره گردید بیان شده که این افراد به بوزینه یا میمون تبدیل شدند این بوده که این افراد در مورد فلسفه و علت این حکم خداوند اندیشه و تفکر نکردند. در مقاله «لذت حقیقت» ویدئویی از خبر آنلاین با عنوان «ببینید | احمدی نژاد نانجیب بود و بر سر روحانیت کلاه گذاشت» آمده که بر اساس آن محمود احمدینژاد بیان کرده که تقلید کار میمون است. تقلید نیز کنار گذاشتن اندیشه و تفکر است. در مقاله «لذت حقیقت» ذکر شده که در سوره مائده بیان شده: «بی تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید.» در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه کلمه مسخ وجود دارد. صادق هدایت رمان کوتاه مسخ اثر فرانتس کافکا را ترجمه کرده است. در روز قیامت این افراد به بوزینه یا میمون مسخ میشوند. در کتاب انسان و معرفت نوشته استاد طاهری که آدرس آن در ادامه آمده بیان شده که در قیامت همه خصوصیات فرد (چه خیر و چه شر) در قالب تودهای از آگاهی تجسم مییابد و حتی اگر خلق و خوی حیوانی در فردی بارز باشد این ویژگیها چنان در آن توده آگاهی به وضوح دیده میشود که گویی حیوانات در قیامت محشور شدهاند. در مقاله کلمات خیر، شر، توده، آگاهی، حیوان و قیامت و در قصیده ۱ نسیمی و در غزل ۷۳ طبیب اصفهانی کلمه قیامت و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات و در غزل ۱۸۰ آشفته شیرازی قیامت و محشر و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در غزل ۱۰۸ حزین لاهیجی و در قصیده ۱۸۰ کمال الدین اسماعیل کلمه محشر وجود دارد. در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در ترجیع بند ۱ خاقانی به نواختن صور و مرحله قیامت اشاره شده است. در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ نسیمی در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه انبیاء وجود دارد. در آیه ۱ سوره انبیاء نیز به روز حساب یا قیامت اشاره شده است. در شعر ۱ مجلس اول سعدی بیان شده: «از هیبت نفخه صور دلها در خروش، معذور باشی و پشت دست تحسّر به دندان تحیّر نبری که چنین روزی در پیش داری و جهد کنی که در این ده روزه مهلت زوادهای حاصل کنی و ذخیرهای بنهی که روز قیامت روزی باشد که خلایق زمین و ملائکه آسمان متحیر و متفکر باشند، و انبیا لرزان و اولیا ترسان و مقربان و حاضران مستعان.» در غزل ۳۷ بیدل دهلوی و در غزل ۸۱۰ مولانا کلمه دندان وجود دارد. کتاب مقدس یوئیل و ترجمه TPV بیان میکند: «امّتی که بسیار قوی و بیشمارند بر سرزمین من هجوم آوردهاند. دندانهای ایشان مانند دندان شیر، تیز است.» اگر این آیه را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۲۵۳ میشود. در مقاله عدد ۲۵۳ ذکر شده است. در کتاب مقدس ایوب و ترجمه نسخه قدیمی فارسی بیان میکند: «دندانهای آسیای شریر را میشکستم و شکار را ازدندانهایش میربودم.» اگر این آیه را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۳۴۵۱ میشود. در مقاله عدد ۱۵۳۴ ذکر شده است. ارقام عددهای ۱۵۳۴ و ۳۴۵۱ مشترک هستند. کتاب دندانها نوشته مصطفی فرزانه است. در توضیحات در ویکیپدیا بیان شده: «در این رمان نویسنده به طور هنرمندانهای با رعایت فاصله زمانی آشکار شدن مسخ بر خانواده شخصیت اصلی داستان، این واقعیت را بیان میکند که مسخ علت بیفایده و طرد شدن او نیست؛ بلکه او در پی انجام ندادن وظایفی که بر او متحمل شده بود، طرد میشود و این طرد شدن به شکل استعاری با مسخ توجیه میشود. به بیان دیگر، میتوان گفت گرگور که دیگر وظایف گذشتهاش را انجام نمیدهد، برای خانواده مانند یک سوسک بیمصرف است. این تعبیر خانواده، هرچند در ابتدا گرگور را دلسرد نکرد اما در ادامه داستان او خود تصمیم به طرد شدن گرفت و به گونهای با اعتصاب غذا به زندگی خود پایان داد.» در این مطلب نیز به غذا اشاره شده است. غذا را با دندان میخورند. در سوره ذاریات و ترجمه انصاریان بیان شده: «پس به سوی خانواده اش بازگشت و گوساله ای فربه [و بریان شده] آورد.» «پس آن را نزدیکشان برد [ولی دید نمی خورند]؛ گفت: مگر نمی خورید؟» اگر این دو آیه را به عدد ابجد صغیر تبدیل کرده و با یکدیگر جمع کنیم حاصل ۳۲۵ میشود. در در مقاله درباره غزل ۳۵۲ سعدی بیان گردید که خدا به بهانه احرام مدتی مانع شکار و خوردن گوشت حیوانها شده است؛ چون مردم در گذشته قبول نمیکردند که تنها در صورت اجبار و غذا دادن به فقیرها گوشت حیوانها را بخورند. ارقام عددهای ۳۲۵ و ۳۵۲ مشترک هستند. این مطلب نیز نشان میدهد فرشتگان گوشت گوساله را نخوردند چون میدانستند قربانی کردن و خوردن حیوانات تنها در صورت مجبور بودن و غذا دادن به فقرا صحیح است. در سوره ذاریات بعد از این آیه بیان شده: «آن گاه (از اینکه بیاجازه بر او وارد شده و غذا هم نخوردند) سخت از آنها بیم و اندیشه کرد، آن فرشتگان گفتند: هیچ مترس، و او را به پسری دانا (یعنی اسحاق) بشارت دادند.» در مقاله بیان شده که قربانی کردن اسحاق(ع) یا اسماعیل(ع) قصه و داستان است و پیام این داستان کنار گذاشتن وابستگیها، تعلقات، عادتها و اعتیادها بوده است. اگر عبارت «لذت حقیقت» را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۲۹ میشود. در مقاله عدد ۲۹ ذکر شده است.
https://mataheri.com/articles/dar-revaghe-ramezan/
مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله «فرمانروایی و حاکمیت مطلق ویژه خداست» است که آدرس آن در زیر آمده است.
https://noorvaneshaneha.blogspot.com/2025/02/blog-post.html
https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/d92580
نظرات
ارسال یک نظر