ذوالكفل(ع) یا گوتاما بودا(ع)

حلقه وحدت و میراث بودا(ع) انسان را به سوی خداوند و وحدت معطوف می­کند و باعث اشتیاق، شور، شوق، ذوق، صفای دل، سبکروحی، محبت، معرفت، بینش، خرد، تغییر و تحول می­شود. در مقاله کلمه انبیاء ذکر شده است. در سوره انبیاء کلمات ذوالکفل، شوق و بصیر و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمات انبیاء و وحدت و در قصیده ۱ فضولی کلمات انبیاء و ذوق و در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمات انبیاء و معرفت و در برگ ۵۱۲ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه کلمه بودایی و در برگ ۱۲۵ کتاب انسان از منظری دیگر عبارت حلقه وحدت و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات وحدت و بصیر و در مقاله کلمات وحدت، شور، شوق، ذوق و تغییر و در قصیده ۱ سلیم تهرانی کلمات شوق، ذوق و محبت و در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمات محبت و بصیر و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در ترجیع بند ۱ عراقی کلمه محبت و در قصیده ۱ خاقانی کلمه سبک‌روح و در شعر ۵۸ دفتر پنجم مثنوی و معنوی مولانا کلمات ذوق، معرفت و خرد و در شعر ۵۸ لیلی و مجنون جامی کلمات شوق و خرد و در قصیده ۱ حزین لاهیجی کلمات شور و خرد و در مثنوی ۱ حزین لاهیجی کلمات بینش و خرد و در شعر ۱ شاهنامه فردوسی «جمشید» و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی و در غزل ۱ غنی کشمیری و در قصیده ۲ طبیب اصفهانی و کلمه خرد و در قطعه ۱ سلیم تهرانی کلمات خرد و هند و در مقاله کلمه هند وجود دارد. بودا(ع) هندی است. در سوره انبیاء به ذو الکفل(ع) و بر طرف شدن رنج اشاره شده است. عقاید بودایی بیان می‌کنند که راه رهایی از رنج کنار گذاشتن وابستگی‌ها، تعلقات و عادت‌ها است. در شعر ۱ شاهنامه فردوسی «جمشید» و در ترجیع بند ۱ نسیمی و در مثنوی ۱ مسعود سعد سلمان و در شعر ۲ دفتر اول مثنوی و معنوی مولانا و در پستی از الهی قمشه‌ای که در مقاله آمده کلمه رنج و در غزل ۱ بیدل دهلوی و در آیه ۲۱۵ سوره بقره کلمه تعلق و در قصیده ۱ فضولی و در مقاله کلمه عادت ذکر شده است. اشو نویسنده کتاب‌های «زندگی به روایت بودا» و «زوربای بودایی» است. آیه ۸۵ سوره انعام بیان می‌کند: «و (نیز یاد آر حال) اسماعیل و ادریس و ذو الکفل را که همه بندگان صابر ما بودند.» اگر این آیه را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۲۶۵ می‌شود. در ویکی‌پدیا بیان شده که بودا به معنی «فرد بیدار» یا «بیدار شده» است. در مقاله کلمه بیدار ذکر شده است. اگر عبارت «بیدار شده» را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۵۲۶ می‌شود. اگر عبارت «فرد بیدار» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۴۵ می‌شود. در مقاله عدد ۴۵ ذکر شده است. در مقاله به رود گنگ اشاره شده است. در ویکی‌پدیا بیان شده: «گنگ (به انگلیسی: Ganges)‏ (تلفظ هندوستانی: (/ˈɡʌŋɡə/ GUNG-gə)) بزرگ‌ترین رود شبه‌قاره هند و دارای ۲۵۰۶ کیلومتر طول است.» بین عددهای ۲۶۵، ۵۲۶ و ۲۵۰۶ سه رقم مشترک هستند. اگر جمله‌ای که از ویکی‌پدیا درباره رود گنگ بیان گردید را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۳۲۵ می‌شود. در مقاله عدد ۳۲۵ ذکر شده است. بودا(ع) هندی است. ذوالكفل(ع) همان گوتاما بودا(ع) است. اگر عبارت «ذوالكفل(ع) یا گوتاما بودا(ع)» را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۱۱۹ می‌شود. در مقاله عدد ۱۱۹ ذکر شده است. در قصیده ۱ امیر معزی کلمه ترمذ وجود دارد. در توضیحات ترمذ در ویکی‌پدیا بیان شده: «شهر ترمذ قلب آیین بودا در آسیای میانه و یکی از توقفگاه‌های اصلی در مسیر جاده ابریشم بوده است. یکی از میراث شگفت‌انگیز آیین بودیسم در آسیای میانه در «فیاض تپه» شهر ترمذ نهفته است.» در مقاله کلمات قلب، بودا، جاده ابریشم و تپه و در شعر ۱ خسرو و شیرین نظامی گنجوی کلمه فیاض ذکر شده است. در توضیحات ترمذ در ویکی‌پدیا بیان شده: «به نوشته واعظ بلخی نام کهن آن آواره بوده‌است. براساس داستانی افسانه‌ای ترمذ را گشتاسپ بنا نهاد و بارها در شاهنامه در بخش تاریخ روزگار کیانیان از آن نام برده شده‌است. آنچه بی‌گمان است، این شهر در دوره سلوکیان شهری آباد بوده‌است.» در ادامه مقاله به گشتاسب اشاره شده است. در توضیحات ترمذ در ویکی‌پدیا بیان شده: «فرمانروایان ترمذ، پیش از تاختن عرب‌ها ترمذ شاه خوانده می‌شدند. گمان می‌شود عرب‌ها نتوانستند به یکباره بر ترمذ دست یابند. آنها بارها به ترمذ تاختند و در برهه‌هایی بر آن دست یافته، باز از دست دادند.از سده چهارم تا دوره فتوحات اسلامی ترمذ بارها میان ساسانیان، هپتالیان و ترکان دست به دست می‌گشت. در زمان دوره فتوحات اسلامی، ترمذ همچنان از مراکز عمده بودایی به‌شمار می‌رفت.» در مقاله کلمات عرب، ساسانیان، ترک و بودا ذکر شده‌اند. در آیه ۸۵ سوره انعام و در آیه ۱۲۵ سوره بقره کلمه اسماعیل و در آیه ۱۲۵ سوره آل عمران و در غزل ۱۵۲ خاقانی و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در ترجیع بندهای ۱ مولانا و اوحدی کلمه صبر و در قصیده ۱ امیر معزی و در پستی از الهی قمشه‌ای که در مقاله آمده کلمه شکیبا وجود دارد. در سوره مریم و ترجمه الهی قمشه‌ای بیان شده: «و یاد کن در کتاب خود احوال ادریس را که او شخصی بسیار راستگو و پیغمبری عظیم الشأن بود.» اگر این آیه را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۶۵۲۶ می‌شود. ارقام عددهای ۲۶۵ و ۶۵۲۶ مشترک هستند. در آیه ۸۵ سوره انعام کلمه ادریس و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات ادریس، مزرعه و زراعت یا کشاورزی و در مقاله کلمات صنعت، علم و اندیشه ذکر شده‌اند. در توضیحات ادریس در ویکی‌پدیا بیان شده: «ابن خلدون کشاورزی را مقدم بر تمام پیشه‌های بشری می‌داند، زیرا که در آن نیاز به اندیشه و دانشی نیست، و آن را به آدم ابوالبشر نسبت می‌دهد. پس از کشاورزی صنعت‌گری را در مرتبه دوم می‌داند، زیرا که صنعت از امور ترکیبی و علمی است که در آن اندیشه و نظر را به‌کار می‌برند، و او آن را به ادریس نسبت می‌دهد و او را «پدر دوم مردم» می‌نامد.» ادریس همان هرمس است. در توضیحات هرمس در ویکی‌پدیا بیان شده: «از صفات و نمادهای او می‌توان به خروس، لاک‌پشت خشکی (سنگ پشت)، چوب‌دستی، کیف پول، صندل‌های بال‌دار و کلاه آفتاب‌گیر اشاره کرد. هرمس به شکل جوانی خوش‌سیما، بدون ریش و تنومند یا به شکل مردی سال‌خورده دارای ریش به تصویر کشیده شده‌است.» در مقاله کلمات خروس، بال، کلاه، آفتاب، جوان، مرد و ریش و در قصیده ۱ امیر معزی کلمات چوب و دست وجود دارند.

مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله «کتاب نور و کتاب نشانه‌ها» است که آدرس آن در زیر آمده است.

https://noorvaneshaneha.blogspot.com/2025/01/blog-post.html

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/d92580

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کتاب نور و کتاب نشانه ها

گوشه ای از تحریف ها در کتاب های مقدس و دین ها

ارتباط بین کلمه ها و عددها در قرآن، کتاب های مقدس، شعرها و ...