حرف مقطعه قاف
سوره ق در قرآن با حرف مقطعه ق یا قاف آغاز میشود. در ویکیپدیا بیان شده که موضوع این سوره بیشتر درباره معاد، قیامت و انتقال به جهانهای دیگر پس از مرگ است. این نشان میدهد که قاف بیانگر یک جهان است. در آیه ۷ سوره قاف به کوه اشاره شده که نشانهای از کوه قاف است. آیه ۷ سوره قاف بیان میکند: «و زمين را گستراندهايم، و در آن كوهها را درانداختهایم، و در آن از هرگونه خرمى روياندهايم» بیت زیر از سعدی مشابه آیه ۷ سوره قاف است. بیت زیر بیان میکند که خداوند آنچنان جهان گستردهای خلق کرده است که سیمرغ در دوردسترین مکان یعنی قاف نیز به سهم خود میرسد. بنابراین قاف یا کوه قاف دوردستترین جای ممکن در راه کمال است. منظور از کوه قاف آسمان ۷ ام یا آخرین مرحله کمال یا جهانهای عدم است. در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی کلمه قاف و در خطبه ۱ نهج البلاغه کلمات آخر، هفت آسمان و عرش و در قطعه ۱ خاقانی کلمات عرش و کرسی و در باب ۱ انجیل برنابا کلمه کرسی و در شعر ۱ مجلس اول سعدی کلمات آخر، الاخرة، عدم و وصال و در مثنوی ۱ حزین لاهیجی کلمه عدم و در قصیده ۱ شاه نعمت الله ولی کلمات آخر، لقا، عدم، فنا و عارف و در متفرقات ۱ شاه نعمت الله ولی کلمات عارفان و فانی و در ترجیع بند ۱ مولانا کلمه عارفان و در برگ ۱۲۵ کتاب پله پله تا ملاقات خدا کلمه عرفا و در شعر ۱۵۲ دفتر اول سلسلةالذهب جامی کلمات عرش و عارف و در غزل ۱۵۲ صغیر اصفهانی کلمه عرش و در آیه ۱۵۲ سوره آل عمران کلمه آخرت و در ترجیع بند ۱ نسیمی کلمات عدم، فنا و وصل و لقا و در قصیده ۲۵۱ ناصرخسرو کلمات آخر، مقام و فنا و در برگ ۱۲۵ کتاب انسان از منظری دیگر کلمات آخر و عدم و در غزل ۱ حافظ و در غزل ۱ فروغی بسطامی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در برگ ۱۵۲ کتاب الف و در برگ ۱۵۲ کتاب والکیریها و در غزل ۲۵۱ سنائی و در برگ ۲۵۱ کتاب آشنایی با صادق هدایت کلمه آخر و در قصیده ۱ فضولی کلمات آخر و فنا و در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در ترجیع بند ۱ اوحدی و در قصیده ۱ عراقی کلمات آخر و وصال و در غزل ۲۵۱ خاقانی کلمات وصل و وصال و در غزل ۲۵۱ جویای تبریزی کلمه وصل و در شعر ۱ دیگر سرودههای فرخی یزدی و در شعر ۱ مجلس اول در نیایش خداوند بوستان سعدی کلمه وصال وجود دارد. منظور از وصال خداوند، مقام عارف و مقام فنا رسیدن به عرش یا جهانهای عدم یا آخرین مرحله کمال است. در توضیحات کوه قاف در ویکیپدیا به نقل از حکایت عقل سرخ از سهروردی بیان شده که کوه قاف رمز عالم بالاست. در شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی و در خطبه ۱ نهج البلاغه و در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در قصیده ۱ حافظ و در شعر ۱ لیلی و مجنون جامی و در قصیده و ترجیع بند ۱ شاه نعمت الله ولی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در مثنوی ۱ حزین لاهیجی و در برگ ۱۲۵ کتاب انسان از منظری دیگر و در آیه ۱۵۲ سوره انعام و در غزل ۱۵۲ خاقانی و در غزل ۱۵۲ صغیر اصفهانی و در غزل ۱۵۲ ابن یمین و در برگ ۵۲۱ کتاب تفسیر اشو بر چنین گفت زردشت نیچه و در غزل ۱۵۲۰ مولانا کلمه عقل و در قطعه ۱ خاقانی و در غزل ۱ آشفته شیرازی کلمه عقول و در باب ۱ کتاب مقدس اشعیاء و قصیده ۱ سلیم تهرانی کلمه سرخ ذکر شده است. در ادامه مقاله به پل هگیس اشاره شده است. پل هگیس کارگردان فیلم «قرمز پرحرارت» است. کلمات قرمز و سرخ هم معنی هستند. در مثنوی ۱ مسعود سعد سلمان کلمه حرارت وجود دارد. مصطفی فرزانه نویسنده کتاب «زبان سرخ» است. در شعر ۱ حمید الدین بلخی کلمه الشهب یا شهاب وجود دارد. در توضیحات شهابالدین یحیی سهروردی در ویکیپدیا بیان شده: «سرانجام به دستاویز آن که وی سخنانی برخلاف اصول دین میگوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آنها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را به الحاد متهم کردند و علمای حلب خون او را مباح شمردند (اتهام او معاندت با شرایع آسمانی اعلام شد).» در مقاله به تهمت وارد کردن به نسیمی مشابه سهروردی در شهر حلب اشاره شده است. در مطلبی که از توضیحات نسیمی در ویکیپدیا در مقاله آمده به شهاب الدین ابن هلال اشاره شده است. درگذشت سهروردی در سال ۱۱۹۱ میلادی بوده است. در مقاله عدد ۱۱۹۱ ذکر شده است. اگر عبارت «حرف مقطعه قاف» را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۴۵ میشود. سوره قاف ۴۵ آیه دارد. اگر کلمه قاف را به عدد ابجد کبیر تبدیل کنیم حاصل ۱۸۱ میشود. آیه ۱ سوره قاف و ترجمه انصاریان بیان میکند: «ق، سوگند به قرآن مجید [که محمّد، فرستاده ماست و وقوع قیامت حق است.]» اگر این آیه را به عدد ابجد صغیر تبدیل کنیم حاصل ۱۸۱ میشود. در ادامه مقاله عدد ۱۸۱ ذکر شده است. سوره جمعه ۸۱۱ حرف دارد. ارقام عددهای ۱۸۱ و ۸۱۱ مشترک هستند. جمعه در آخر هفته قرار دارد. در باب ۱ کتاب مقدس استر و در برگ ۲۱۵ کتاب آشنایی با صادق هدایت کلمه هفته وجود دارد. هفته ۷ روز است. در ادامه مقاله مطلبی درباره کیخسرو آمده که در آن کلمه هفته وجود دارد. در ادامه مقاله به عروج کیخسرو از بالای کوه اشاره شده است. در بیت زیر از قصیده ۱ حافظ کلمات سیمرغ و عروج ذکر شدهاند. منظور از عروج رفتن به جهانهای عدم است.
چنان پهن خوان کرم گسترد *** که سیمرغ در قاف قسمت خورد (شعر ۱ در نیایش خداوند بوستان سعدی «سرآغاز»)
سیمرغ وهم را نبود قوّت عروج *** آنجا که بازِ همّت او سازد آشیان (قصیده ۱ حافظ)
مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله «کتاب نور و کتاب نشانهها» است که آدرس آن در زیر آمده است.
https://noorvaneshaneha.blogspot.com/2025/01/blog-post.html
نظرات
ارسال یک نظر